Beskrivning
I mediernas offentlighet är politikers verksamhet koncentrerade till två typer av handlingar: att yttra sig och att synas. Detta sker i huvudsak inom ramen för journalistikens intervjuande och fotograferande.
Författarintervju (pdf)Läs mer
Märkligt nog har mycket lite forskning ägnats åt den journalistiska intervjun och fotojournalistiken. Detta är den första boken på svenska som presenterar systematiska och fördjupade studier av hur dessa praktiker påverkar den politiska kommunikationen i det moderna mediesamhället.
Boken presenterar en rad unika empiriska studier. Det handlar om maktstrategier i intervjusituationer, om hur enskilda yttranden kan utvecklas till stora nyheter, om hur politiker poserar framför fotografernas kameror och mycket annat. Studierna relateras till ett flertal teoretiska teman som under senare år uppmärksammats i den internationella litteraturen. Dessa teman introduceras och diskuteras.
Om författarna
Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.
Recensioner
Detta är ett alldeles utmärkt bidrag till våra kunskaper om den mediala logiken och hur den inverkar på journalistiken - och därmed på den offentliga sfären, demokratin och vårt medborgerliga engagemenag. Mats Ekström lyfter fram det som vi egentligen är vana att se - samtidigt som han inbjuder oss att på ett nytt, reflekterat sätt förstå de rutinartade gestaltningsformer samt det språk- och bildbruk som präglar mycket av journalistiken. Han klargör tydligt hur formmässiga konventioner oundvikligen blir betydelsebärande och präglar publikens upplevelse och förståelse av politiken. Skriven på ett engagerande och tillgängligt sätt, kommer denna bok att väcka stort intresse bland många läsare och bli mycket användbar i kurser inom flera akademiska ämnen.
Peter Dahlgren, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.
Läs mer