Search

Politiken i mediesamhället | 1:a upplagan

av Mats Ekström

Köp begagnad bok

Köp ny bok

  • Ej i lager

Fakta

Förlag Liber AB
Språk Svenska
Bandtyp Häftad
Utgiven 2006-09-28
Upplaga 1
Antal sidor 292
ISBN 9789147077120
Kategori(er)
Lägg i varukorgen

Beskrivning

I mediernas offentlighet är politikers verksamhet koncentrerade till två typer av handlingar: att yttra sig och att synas. Detta sker i huvudsak inom ramen för journalistikens intervjuande och fotograferande.
Författarintervju (pdf)

Läs mer
Märkligt nog har mycket lite forskning ägnats åt den journalistiska intervjun och fotojournalistiken. Detta är den första boken på svenska som presenterar systematiska och fördjupade studier av hur dessa praktiker påverkar den politiska kommunikationen i det moderna mediesamhället.
Boken presenterar en rad unika empiriska studier. Det handlar om maktstrategier i intervjusituationer, om hur enskilda yttranden kan utvecklas till stora nyheter, om hur politiker poserar framför fotografernas kameror och mycket annat. Studierna relateras till ett flertal teoretiska teman som under senare år uppmärksammats i den internationella litteraturen. Dessa teman introduceras och diskuteras.

Om författarna
Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.

Recensioner
Detta är ett alldeles utmärkt bidrag till våra kunskaper om den mediala logiken och hur den inverkar på journalistiken - och därmed på den offentliga sfären, demokratin och vårt medborgerliga engagemenag. Mats Ekström lyfter fram det som vi egentligen är vana att se - samtidigt som han inbjuder oss att på ett nytt, reflekterat sätt förstå de rutinartade gestaltningsformer samt det språk- och bildbruk som präglar mycket av journalistiken. Han klargör tydligt hur formmässiga konventioner oundvikligen blir betydelsebärande och präglar publikens upplevelse och förståelse av politiken. Skriven på ett engagerande och tillgängligt sätt, kommer denna bok att väcka stort intresse bland många läsare och bli mycket användbar i kurser inom flera akademiska ämnen.
Peter Dahlgren, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.
Läs mer

Passa på att köpa kontorsmaterial

,

Hittills har vi återanvänt

 2 

 3 

 3 

 4 

 8 

 9 

 5 

böcker.

Trustpilot

Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.

Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.

Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.

Passa på att köpa kontorsmaterial

Visa allt kontorsmaterial 👉
Söker...
Stäng