av Gunilla Lindqvist, Caroline Liberg, Jenny Wiksten Folkeryd, Åsa af Geijerstam, Nihad Bunar, Jonas Aspelin, Maria Jarl, Anneli Frelin, Anita Norlund, Elisabet Nihlfors, Ann Quennerstedt, Marianne Dovemark, Susanne Gustavsson, Helene Ärlestig, Eva Lundqvist, Tomas Riad, Una Cunningham, David Jonsson, Mikael Karlsson, Åsa Hirsh, Ann-Christine Wennergren, Jaana Nehez, Magnus Levinsson, Erik Thomé, Per Anderhag, Malena Lidar, Katina Thelin, Annika Lilja, Bassam Ahmad, Catarina Berntsson, Jeanette Camnor, David Dahlgren, Markus Eek, Johan Engkvist, Helen Enoksson, Joel Falk, Anneli Forslund, Viktoria Hagerman, Janna Hasic, Christoffer Hedman, Linda Klang, Susanna Sari-Eriksson, Mikael Thunberg, Annika Jarlwall Ungewitter, Magnus Wahlberg, Björn Wahlqvist och Erik Åström
Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2019-07-23 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 248 |
ISBN | 9789144125749 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Boken innehåller elva exempel på möten mellan skolpraktik och forskning. Varje kapitel inleds av en lärare eller skolledare som beskriver ett eget valt didaktiskt dilemma. Författarna delar öppenhjärtigt med sig av upplevda svårigheter i den egna verksamheten. Varje dilemma kommenteras sedan av två forskare och en kollega. Avslutningsvis reflekterar läraren eller skolledaren över vad som framkommit i dialogen. Poängen med didaktisk utvecklingsdialog är att praktiska erfarenheter på detta sätt beprövas och generaliseras. Dessutom prövas teoretisk kunskap och görs relevant genom att konkretiseras.
Den didaktiska utvecklingsdialogen är grundad i didaktik och aktionsforskning, vilka båda förespråkar att lärare och skolledare ses som experter i sin egen yrkesutövning. En utgångspunkt i boken är att didaktik som kunskapsfält bidrar till utveckling såväl av lärares undervisning som skolledares ledarskap.
I boken bidrar varje kapitel med kunskap om de dilemman som bearbetas och avslutningsvis beskrivs hur didaktisk utvecklingsdialog kan användas som skolutvecklingsmodell. Boken riktar sig därmed till både erfarna och blivande lärare och skolledare, på skolor och i lärar- och rektorsutbildningar, som vill ha autentiska fall att diskutera eller som vill använda didaktisk utvecklingsdialog i sitt utvecklingsarbete.
Hittills har vi återanvänt
2
3
2
5
1
1
7
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.
Sök efter bokens streckkod/isbn.