Search

Att bygga en robust samarbetskultur : Förebygga konflikter i arbetslivet | 1:a upplagan

av Helén Carlsson, Thomas Jordan och Anette Olheim

Köp begagnad bok

Köp ny bok

Fakta

Förlag Gleerups Utbildning
Språk Svenska
Bandtyp Häftad
Utgiven 2019-01-28
Upplaga 1
Antal sidor 208
ISBN 9789151101552
Kategori(er) Pedagogik & psykologi
 ↳ Socialt arbete
Samhälle & politik
 ↳ Sociologi
Lägg i varukorgen

Beskrivning

Det finns många böcker som handlar om att förstå och hantera konflikter. Att ha kunskap om konflikthantering är nödvändigt, men det är att börja i fel ände. I stället bör den viktigaste uppgiften vara att i förebyggande syfte se till att det är lätt för alla att samarbeta och lösa de problem som uppstår på arbetsplatsen. I en sådan kultur uppkommer konflikter mer sällan, och om de ändå uppstår får de inte lika destruktiva förlopp.

Den här boken handlar om hur en sådan robust samarbetskultur kan byggas. Det rör sig om ett långsiktigt arbete snarare än snabba lösningar. Författarna till boken har i många år och på olika sätt – som forskare, konsulter, handledare, utbildare, medlare och chefer – varit engagerade i djupa och allvarliga konflikter som i de flesta fall borde hanterats på ett mycket tidigare stadium. Många gånger har en konfliktpotential omedvetet byggts in i organisationer, bland annat genom att chefer och medarbetare har varit illa rustade för samarbete, problemlösning och konflikthantering.

I boken beskrivs en metodik för att inventera organisationens konfliktpotential och bygga robusta samarbetskulturer på arbetsplatser. Författarna ger exempel på strategier, åtgärder och verktyg som läsaren kan använda på den egna arbetsplatsen för att skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Boken vänder sig till alla som studerar eller arbetar med frågor som rör ledarskap, arbetsmiljö och organisationsutveckling.

Helén Carlson är socionom och konsult, med huvudsaklig inriktning på ledarutveckling, konflikthantering och organisationsutveckling.

Thomas Jordan är docent, universitetslektor i arbetsvetenskap vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, samt fortbildare och handledare i eget företag.

Anette Olheim är statsvetare och konsult. Hon arbetar huvudsakligen med organisationsutveckling, ledarutveckling, konflikthantering, kompetensförsörjning och andra HR-strategiska frågor

Läs mer

Passa på att köpa kontorsmaterial

,

Hittills har vi återanvänt

 2 

 3 

 2 

 3 

 9 

 0 

 9 

böcker.

Trustpilot

Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.

Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.

Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.

Passa på att köpa kontorsmaterial

Visa allt kontorsmaterial 👉
Söker...
Stäng