Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!
Bildens retorik : i journalistiken | 1:a upplagan
- Kartonnage, Svenska, 2013
- Författare: Henrik Olinder, Birgitte Mral
- Betyg:
Välj skick:
Bästa pris
320
kr
Skickas inom 2-3 vardagar
Du sparar 67 kr
(17%)
mot nypris
119
kr
Skickas från säljare inom 1-3 vardagar
Carl
, Örebro
Verifierad säljare
Skickar snabbt
Toppsäljare
Du sparar 268 kr
(69%)
mot nypris
Butikslager
Onlinelager
10+ st i lager
$event.detail.name === 'store-selector' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'store-selector' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'store-selector'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'store-selector'
});
}
});"
class="h-full"
>
Beskrivning
Retorik brukar definieras som ”konsten att övertyga”. Kanske tänker man i första hand på retorik som ord och talekonst, men bilden är ett av retorikens mest kraftfulla redskap. De gamla grekerna, Aristoteles och hans efterföljare, hade förstås lite svårt att visa power point-presentationer, så de använde i stället bilder i form av metaforer, målande berättelser och konkreta exempel när de ville engagera, väcka känslor och bilda opinion.
Dagens kommunikatörer och retoriker hämmas inte av några tekniska begränsningar, och bilden har blivit allt viktigare i all kommunikation. Ett fotografi går ofta rakt på känslorna och förmedlar (vad åskådaren tror är) sanningen. Bilder har dessutom ofta förmågan att sätta sig i minnet - det man minns från en händelse eller en tidsperiod är ofta relaterat till nyhetsbilder.
Temat för den här boken är bildjournalistikens retoriska sida: sambandet mellan bild, journalistik och retorik. Här visas hur bildjournalistiken kan användas för att styra våra uppfattningar - speciellt vid kriser och konflikter - och få oss att ta ställning och gå till handling. Bokens målsättning är att ge grundläggande kunskaper och öka medvetenheten om bilders budskap, deras eventuella effekter och hur de kan analyseras med hjälp av retoriken.
Dagens kommunikatörer och retoriker hämmas inte av några tekniska begränsningar, och bilden har blivit allt viktigare i all kommunikation. Ett fotografi går ofta rakt på känslorna och förmedlar (vad åskådaren tror är) sanningen. Bilder har dessutom ofta förmågan att sätta sig i minnet - det man minns från en händelse eller en tidsperiod är ofta relaterat till nyhetsbilder.
Temat för den här boken är bildjournalistikens retoriska sida: sambandet mellan bild, journalistik och retorik. Här visas hur bildjournalistiken kan användas för att styra våra uppfattningar - speciellt vid kriser och konflikter - och få oss att ta ställning och gå till handling. Bokens målsättning är att ge grundläggande kunskaper och öka medvetenheten om bilders budskap, deras eventuella effekter och hur de kan analyseras med hjälp av retoriken.
Produktinformation
Kategori:
Media & kommunikation
Bandtyp:
Kartonnage
Språk:
Svenska
Förlag:
Studentlitteratur
Upplaga:
1
Utgiven:
2013-06-06
ISBN:
9789113023038
Sidantal:
135
Används bl.a. i följande kurser
$event.detail.name === 'primary-menu' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'primary-menu' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'primary-menu'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'primary-menu'
});
}
});"
class="h-full"
>
$event.detail.name === 'mobile-search' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'mobile-search' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'mobile-search'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'mobile-search'
});
}
});"
class="h-full"
>
$event.detail.name === 'mini-cart' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'mini-cart' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'mini-cart'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'mini-cart'
});
}
});"
class="h-full"
>
$event.detail.name === 'add-to-cart' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'add-to-cart' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'add-to-cart'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'add-to-cart'
});
}
});"
class="h-full"
>