av Margareta Westman, Åsa Wedin, Kerstin Lundin och Barbro Ehrenberg-Sundin
Förlag | Norstedts Juridik |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2017-09-19 |
Upplaga | 6 |
Fler upplagor | 2008/4, 2014/5, 2022/7, 2003/3 |
ISBN | 9789139115809 |
Kategori(er) |
Juridik Språk & ordböcker ↳ Svenska |
När vi skriver i arbetet på myndigheten, på företaget eller i organisationen är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste
vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera
innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och
perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig.
Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad
och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läsoch
läsarvänlig.
Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna
avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag
och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när
man skriver för webben eller i sociala medier.
Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta
väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen? Språkrådet ger svaren.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
5
7
8
6
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.