Search

Att fånga läsaren : En handbok i tidningsredigering | 2:a upplagan

av Erik Eliasson och Per Alm

Köp begagnad bok

Köp ny bok

  • Ej i lager

Fakta

Förlag Gleerups Utbildning
Språk Svenska
Bandtyp Häftad
Utgiven 2011-08-17
Upplaga 2
ISBN 9789140675798
Kategori(er) Media & kommunikation
Lägg i varukorgen

Beskrivning

Text och bild ska bearbetas, nyheter värderas och rubriker skrivas. Sidor ska pusslas ihop och resultatet ska bli en överskådlig, snygg och lättläst tidning.

Tidningsredigering kräver ett kunnande utöver det rent journalistiska. Här får du lära dig att använda alla tillgängliga verktyg för att fånga läsaren. Punkter, rubriker, spalter, nedryckare, breddare och byline är några av de begrepp som tas upp i denna praktiskt inriktade bok. Här blandas teori och tillämpning med verklighetsnära exempel.

Att fånga läsaren vänder sig till blivande och verksamma journalister som vill lära sig grunderna i tidningsredigering. Fokus för boken är på dagspress, men den är även användbar för den som ska redigera andra typer av tidningar.

I denna andra upplaga har en noggrann genomgång och uppdatering gjorts av samtliga kapitel. Avsnittet om digital nyhetsförmedling är helt omskrivet på grund av den snabba utvecklingen inom området.

"Detta är en bok som jag egentligen inte visste att jag har saknat...kan med stor behållning läsas av alla som intresserar sig för journalistiskt arbete." Marie Leijon, BTJ, 08124001

Per Alm är journalist och har arbetat som redigerare och tidningsformgivare i över 20 år. Han är lärare på institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet.

Erik Eliasson är journalist och har mångårig erfarenhet av redigering och formgivning. Han driver i dag eget företag samt undervisar på Journalistutbildningen vid Göteborgs universitet.

Läs mer

Passa på att köpa kontorsmaterial

,

Hittills har vi återanvänt

 2 

 3 

 2 

 8 

 5 

 2 

 8 

böcker.

Trustpilot

Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.

Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.

Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.

Passa på att köpa kontorsmaterial

Visa allt kontorsmaterial 👉
Söker...
Stäng