Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2006-02-20 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 251 |
ISBN | 9789144043944 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Psykologi |
För att förstå barns handlingar, reaktioner och färdigheter måste man känna till deras kulturella tolkningsbakgrund och verksamhetsramar. Dessa tillägnar sig barnet i sin dagliga tillvaro och i ett nära vägledande samspel med omsorgsgivare och mer kompetenta deltagare i den kulturella gemenskapen. Författaren visar med detta perspektiv ett kritiskt alternativ och supplement till den traditionella utvecklingspsykologin. Karsten Hundeide använder tvärkulturell forskning och antropologiskt material för att visa att människor är meningssökande och tolkande väsen som handlar rationellt på sina egna premisser och inom sin egen kulturella gemenskap. Han tar utgångspunkt i barnets upplevelse av situationer och av egna handlingsalternativ. Detta perspektiv är viktigt eftersom det tar hänsyn till alla de komplexa förhållanden som påverkar våra handlingar och val och som ofta blir förbisedda i den traditionella psykologin. För den som ska "mäta" barns förmågor och färdigheter är dessa förhållanden särskilt viktiga. Boken vänder sig till universitets- och högskolestuderande inom bland annat psykologi- och lärarutbildning samt till redan yrkesverksamma, men kan med stor behållning läsas av alla som intresserar sig för utvecklingspsykologi och pedagogisk psykologi.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
3
1
0
4
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.