Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk | 1:a upplagan

Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2009
  • Författare: Bengt Lindgren
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
225
kr
Fint skick

Skickas från säljare inom 1-3 vardagar

John , Johanneshov

Verifierad säljare

Toppsäljare

Du sparar 81 kr (26%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
6 st i lager
Välj butik

Beskrivning

Den här boken handlar om bildens och seendets viktiga roll i vår samtid. Det räcker att nämna perspektivet, kartan och kamerateknikens enorma utveckling för att inse bildens och seendets betydelse för västerländsk kultur. Men trots detta menar författarna att både bild och seende är undervärderade när det gäller framställning och förmedling av kunskap. Att se innebär inte bara att se med ögonen. För att utvecklas kreativt måste seendet övas, aktiveras och medvetandegöras. I sin jakt på en sådan medvetandeprocess tar författarna utgångspunkt i bland annat Heideggers fenomenologi, Foucaults maktfilosofi och James J. Gibsons affordancebegrepp. Boken är främst avsedd för bildundervisning på universitet och högskolor, till exempel i konstvetenskap och medie- och kommunikationsvetenskap, i utbildning av bildlärare, arkitekter, designers och fotografer.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Upplaga:
1
Utgiven:
2009-06-01
ISBN:
9789144052090
Sidantal:
174

Används bl.a. i följande kurser

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny