Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Svenskämnets roll - Om didaktik, demokrati och critical literacy | 1:a upplagan

Svenskämnets roll - Om didaktik, demokrati och critical literacy | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2017
  • Författare: Gunilla Molloy
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
274
kr
Fint skick

Skickas från säljare inom 1-3 vardagar

Rebecka

Verifierad säljare

Ny säljare

Du sparar 45 kr (14%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
1 st i lager
Välj butik

Beskrivning

Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag – kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget – som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande – för både lärare och elever.

Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resonemang får läsaren följa hur elever arbetar med det dubbla uppdraget inom ramen för ett kritiskt textarbete. Med utgångspunkt i forskning om literacy och critical literacy beskriver Gunilla Molloy hur ett kritiskt textarbete kan synliggöra olika maktrelationer, klart uttalade eller dolda, i de litterära texter och läromedel som eleverna möter. Men inte minst resonerar hon kring hur maktrelationer i elevernas egna texter kan lyftas fram, diskuteras och omformas i syfte att ge eleverna nya insikter om förhållandet mellan språk, text och makt.

Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Upplaga:
1
Utgiven:
2017-09-25
ISBN:
9789144076249
Sidantal:
136

Används bl.a. i följande kurser

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny