Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning | 1:a upplagan
- Häftad, Svenska, 2012
- Författare: Claes Nilholm
- Betyg:
Välj skick:
Skickas inom 2-3 vardagar
Skickas inom 7-9 vardagar
Skickas från säljare inom 1-3 vardagar
Verifierad säljare
Toppsäljare
Skickar snabbt
Beskrivning
Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är: - Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter? - Vad beror svårigheterna på? - Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet? - Vad innebär det att arbeta "evidensbaserat"? - Hur kan lärares makt tolkas? - Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare?På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.
Produktinformation