Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2013-11-01 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 102 |
ISBN | 9789144087405 |
Kategori(er) |
Media & kommunikation |
Varför förändras inte mediebilden av kön eller, om man hellre vill, genus i samma takt som den övriga samhällsutvecklingen? Varför går det så långsamt i medierna och – kanske ännu viktigare – varför tycks så många inom mediesfären uppleva att genusfrågan är avklarad? Det är om dessa frågor denna bok handlar. Hur kan man bedriva genusmedveten journalistik och varför är det viktigt med en jämn könsrepresentation i medieutbudet? Boken tar sig an frågor som hur kvinnor respektive män representeras i medierna och även hur denna gestaltning ser ut. Framställs kvinnor respektive män på olika sätt och tillåts de göra olika saker i nyhetsmedierna? I boken presenteras aktuell svensk och internationell forskning. Boken är även rikt illustrerad med aktuella svenska exempel. Boken är lämplig för studenter inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap och genusvetenskap. Genom sina handfasta råd om hur man kan förändra nyhetsinnehållet och öka graden av genusmedvetenhet på nyhetsredaktioner är den också lämplig för personer som i sin yrkesverksamhet arbetar med journalistik, medier och kultur.
Hittills har vi återanvänt
2
3
2
7
2
7
9
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.
Sök efter bokens streckkod/isbn.