Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!
Elevhälsa som främjar lärande | 1:a upplagan
- Häftad, Svenska, 2017
- Författare: Ingrid Hylander, Gunilla Guvå
- Betyg:
Välj skick:
Skickas nästa vardag
Beskrivning
Elevhälsans professioner är eniga om att de ska arbeta förebyggande och främjande. Men utan stöd av teorier, modeller och rutiner är det lätt att fastna i gamla hjulspår och ett enögt fokus på att problematisera enskilda elevers skolsvårigheter.
Den här boken syftar till att ge idéer om hur elevhälsan kan utveckla sitt arbete för att möta skollagens krav på främjande och förebyggande insatser. Framställningen hämtar stöd ur aktuell forskning men innehåller även konkreta beskrivningar av arbetssätt inom ramen för elevhälsomötet, utredningar, olika typer av samtal och konsultationer. Fokus ligger på samarbetet mellan lärare och elevhälsans olika professioner, liksom på integrationen mellan elevhälsoteamets olika kompetenser inom psykologi, medicin, omvårdnad, socialt arbete och specialpedagogik. Även rektors roll som samordnare av teamets aktiviter berörs. Boken visar på en klyfta mellan praktiken och den hälsofrämjande retoriken, men diskuterar även strategier för att överkomma praktiska problem och dilemman.
Elevhälsa som främjar lärande vänder sig till lärare, rektorer samt till personer verksamma inom elevhälsan. Boken kan även användas inom utbildningar till specialpedagog/-lärare, psykolog, socionom, läkare och sjuksköterska.
Produktinformation