Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2017-12-12 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 176 |
ISBN | 9789144119151 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
De senaste åren har bedömning av elevers prestationer fått ökad uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Av lärare förväntas att de ska kunna tolka och använda resultat från nationella prov samtidigt som de ska behärska den vardagliga undervisningen som inbegriper bedömning för lärande i klassrummet.
Skolan är en del av ett kvalitetssystem där man på politisk nivå studerar elevers resultat i ett internationellt perspektiv genom komparativa studier som TIMSS, PIRLS och PISA. Kommuner görs ansvariga för elevers resultat i större utsträckning än tidigare.
I den här boken ges en överblick över olika former av bedömning som tillämpas när elevers prestationer mäts. Boken är skriven med utgångspunkt i vad som kan vara viktig kunskap för lärare och elever i arbetet med att säkra en rättssäker bedömning av prestationer. I boken diskuteras därför bland annat bruk och missbruk av bedömning – samt bedömning sedd ur elevernas perspektiv. Boken baseras på forskningsstudier från ett antal västeuropeiska länder.
Boken vänder sig till lärarstuderande, lärare, skolledare, skolpolitiker och en intresserad allmänhet.
Hittills har vi återanvänt
2
5
0
6
6
7
7
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.