Beskrivning
Lyckas med svenska C är den mycket efterfrågade fortsättningen på Lyckas med svenska 1 och 2 (för sfi B). Eleverna kommer här att känna igen sig väl i läromedlets upplägg och tilltal.
Läromedlets innehåll täcker alla C-elevers behov, samtidigt som extra hänsyn har tagits till elever med kort skolbakgrund, bland annat genom att det finns många möjligheter till repetition och att grammatikdelarna vävs samman med ordförståelse. Begrepp och termer från kapitlens tema repeteras även i de avsnitt som fokuserar på grammatik.
Elevpaket - digitalt läromedel och tryckt bok
Elevpaketet till Lyckas med svenska C Textbok består av ett digitalt läromedel och en tryckt bok.
Digitalt läromedel
Den interaktiva textboken är inläst med autentiskt tal och textföljning, vilket gör att eleverna kan läsa texterna samtidigt som de hör hur orden och fraserna uttalas. I textboken ingår dessutom utförliga genomgångar av språkliga moment som eleverna kan använda för repetition eller förberedelse. Här finns även kapitlens nya ord förklarade på några av de vanligaste invandrarspråken.
• Interaktiv version av textboken, inläst med autentiskt tal och textföljning.
• Genomgångar av språkliga moment.
• Centrala ord översatta till några av de vanligaste invandrarspråken.
• Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och i mobil.
• Det digitala läromedlet aktiveras med koden som finns i elevboken.
Textbok
För att möta utmaningen med ett kontinuerligt intag på kurserna har Lyckas med svenska C anpassats så att det är möjligt att ”kliva in” i läromedlet oavsett var läraren eller gruppen befinner sig.
Kapitlen är uppdelade efter teman, med stort fokus på engagerande texter och kommunikativa övningar och med många möjligheter till repetition och stöd. Texterna varierar i form och innehåll och de öppnar för nya perspektiv på frågor som eleverna möter i vardags-, yrkes- och samhällslivet.
I samtliga kapitel finns ett yrkesperspektiv på det tema som behandlas. En röd tråd genom läromedlet är hur yrke och utbildning är viktiga delar i människors identitetsskapande.
Eleverna introduceras till ett flertal nya texttyper och får träna på att producera egna texter med hjälp av formativa mallar och checklistor.
Läs mer