Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Förskollärares egen forskning - Praktiska exempel | 1:a upplagan

Förskollärares egen forskning - Praktiska exempel | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2020
  • Författare: Mona Holmqvist, Camilla Björklund, Anette Sandberg, Cecilia Wallerstedt, Anne Lillvist, Kristina Jönsson, Anita Gustavsson, Annika Lantz-Andersson (red.), Carin Roos, Gun-Britt Wärvik, Anna Backman, Maria Alkhede, Kerstin Botö, Ann-Charlotte Lindgren, Kristina Melker, Agneta Pihl, Kristina Thorshag
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
213
kr
Fint skick

Skickas från säljare inom 1-3 vardagar

Ebba , Henån

Toppsäljare

Verifierad säljare

Du sparar 116 kr (35%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
10+ st i lager
Välj butik

Beskrivning

Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).

Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, ­lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskollärar­yrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.

Några studier som tas upp:
•  hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamrat­gemenskaper
•  hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik – att berätta ­berättelser
•  hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket
•  hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan
•  hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.

Sammantaget visar bokens studier – av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare – på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskol­lärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.

Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskol­lärar­studenter i utbildning.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Upplaga:
1
Utgiven:
2020-04-15
ISBN:
9789144140599
Sidantal:
184

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny