Beskrivning
BEGÅVADE ELEVERS RÄTT TILL UTVECKLING
Ofta är begåvade och särbegåvade elever understimulerade i undervisningen. Variabel fångar de begåvade elevernas intressen och de behöver inte vänta på läraren och klassen för att komma vidare. Filmer visar och förklarar nya, intressant och utmanande områden. Inläst text är ett stöd vid nya matematiska ord och begrepp. Bilder och ett tydligt upplägg visar vägen mot spännande matematik. Kreativa övningar blir en språngbräda mot nya matematiska nivåer.
ERBJUDER VIKTIGA MATEMATISKA SAMBAND
I Variabel ges eleverna möjlighet att fördjupa sig inom olika matematiska områden. Efter en kortare introduktion och en instruerande film leds eleverna, med hjälp av varierande och väl strukturerade problemlösningsuppgifter steg för steg, fram till nya matematiska samband, begrepp och metoder.
UTVECKLAR MATEMATISK KUNSKAP OCH FÖRMÅGA
Var och en av elevböckerna innehåller ca 100 problem, instruktionsfilmer och annan intressant, matematisk information. Idén med Variabel är att de elever som redan tillgodogjort sig det innehåll klassen arbetar med ska kunna arbeta med något som såväl utmanar som ger djupare kunskaper i matematik. Eleverna kan avbryta arbetet var de vill i Variabel och vid annat tillfälle fortsätta där de slutade senast.
NIVÅ EFTER INDIVIDUELL FÖRMÅGA
Variabel finns för:
åk 1-3 A1, A2 och A3
åk 4-6 B1, B2 och B3
åk 7-9 C1, C2 och C3
Naturligtvis fungerar materialet mycket väl att använda för en elev på annat stadie beroende på elevens individuella kunskaper.
LÄRARHANDLEDNINGEN ÄR DIN LIVLINA
I vissa fall kanske eleverna arbetar med uppgifter i Variabel som är på en mer utmanande nivå. Det ställer extra krav på lärarhandledningen. Lärarhandledningen innehåller bland annat ett omfattande facit med stöd och förklaringar till hur man kan lösa problemen och de olika uppgifterna samt ger förslag till hur man kan organisera och individualisera arbetet. Till varje avsnitt finns också en kort filmad introduktion och en power point-presentation.
SAMBAND MELLAN MATEMATIK SOM VETENSKAP OCH SKOLANS MATEMATIKUNDERVISNING
Författare till Variabel är Natalia Karlsson, docent i matematik och forskare i matematikdidaktik och Wiggo Kilborn matematikdidaktiker, forskare och läromedelsförfattare. Båda författarna har lång erfarenhet av att utbilda lärare. Författarnas samlade kunskaper, forskning och mångåriga erfarenheter ligger till grund för Variabel som vänder sig både till elever och till lärare som är intresserade av matematik och behöver få respektive ge, mera stimulans i matematikundervisningen.
Läs mer