Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv | 3:e upplagan
- Häftad, Svenska, 2011
- Författare: Henny Olsson, Stefan Sörensen
- Betyg:
Välj skick:
Skickas inom 2-3 vardagar
Skickas från säljare inom 1-3 vardagar
Verifierad säljare
Toppsäljare
Fler utgåvor
-
Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (2021)
466 kr
-
Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (2007)
125 kr
-
Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (2001)
139 kr
Beskrivning
Boken handlar om forskningsmetoder i kvalitativt och kvantitativt perspektiv – av tradition olika ansatser men komplementära verktyg för den som vill förstå och författa vetenskapliga texter.
Läs mer
Denna tredje reviderade utgåva har utökats med ett helt nytt kapitel om forskning för evidensbaserad vård, och har en ny layout med nyckelord löpande i marginalen. Forskningsprocessens olika steg framställs systematiskt och illustreras med konkreta exempel från olika projekt. Arbetsmetoder och strategier beskrivs, liksom problemformulering och handledning, etiska aspekter, metoder för insamling, analys och bearbetning av data och utvärdering av resultat. Ett grundläggande statistikkapitel ingår, och i det sista kapitlet ges praktiska råd för själva skrivandet.
Boken vänder sig i första hand till studenter som ska genomföra projektarbeten och skriva forskningsrapporter. Som uppslagsbok med ett rikt register kan den ge svar på studenternas frågor oavsett var i processen de befinner sig.
Om författarna
Henny Olsson är fil. dr. och professor emerita i omvårdnadsforskning och Stefan Sörensen är fil. dr. och docent i medicinsk sociologi. Båda har bedrivit forskning och undervisat i såväl grundutbildning som forskarutbildning.
Recensioner
"Författarna påpekar att en vetenskaplig text måste språkligt vara begriplig, adekvat och korrekt och de lever själva i hög grad upp till dessa krav. Dessutom är layouten utmärkt med många illustrationer och fortlöpande nyckelord i marginalen. Syftet med handledningen att underlätta för de studerande att genomföra vetenskaplig forskning och sedan vara i stånd att presentera den på ett riktigt vis uppfylls." BTJ häfte 2011:23, lektör Rolf Ejvegård
Produktinformation