Beskrivning
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efterarbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken på flera nivåer.
Läs mer
Pedagogiska tankar
De senaste årens rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse har visat att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt snabbt. Mer illavarslande är det med elevernas läsförståelse. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten.
Med den vetskapen har vi till Vips gjort en högläsningsbok, för att förbättra elevernas läsförståelse. Med högläsningsboken får eleverna draghjälp av läraren och av varandra in i texten och texten tolkas gemensamt för en djupare förståelse.
Högläsningsbokens text ger också språklig stimulans på en högre nivå än om eleverna enbart läser själva i egna läseböcker. Dessutom får eleverna med högläsningsboken en förförståelse för texten de själva ska läsa i sina egna läseböcker. Under läsningen i högläsningsboken tränar läraren eleverna i lässtrategier; tänka framåt och bakåt i handlingen, reda ut oklarheter och svåra ord, klura ut underförstådd information osv.
I arbetsgången för Vips, jobbar eleverna i arbetsboken innan de läser i sin egen läsebok. Nya bokstäver, ordbilder och grammatiska moment i läseböckerna tränas i arbetsböckerna så att avkodningen blir enklare. Då kan eleverna fokusera mer på innehållet och mindre på avkodningen när de läser i sina egna läseböcker. Arbetet i ett kapitel avslutas även i arbetsboken, då med fokus på läsförståelse.
Komponenter och arbetsgång
I Lena Hultgrens nya läslära Vips får klassen lära känna hunden Vips och de märkliga gästerna på Vov Hotell, men även hotellets mer okända gäster som De osynliga små och rymdvarelsen Neona …
HÖGLÄSNINGSBOKEN. Lärarens högläsningsbok startar arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. När eleverna lyssnar på texten får de en god förförståelse inför texten i deras egna läseböcker.
ARBETSBÖCKER. I Vips arbetsböcker arbetar eleverna med det som är nytt i kapitlet, innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Den individuella läsningen förbereds alltså i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer i både åk 1 och åk 2. Arbetet med ett kapitel avslutas även i arbetsboken, denna gång med fokus på läsförståelse.
LÄSEBÖCKER. Elevens läsebok finns på fyra nivåer i åk 1 och två nivåer i åk 2. Oavsett nivå har läsböckerna samma innehåll och bilder. Texterna i läseböckerna hänger intimt ihop med berättelsen i högläsningsboken. Läseböckerna fungerar därför inte utan högläsningsboken.
LÄRARHANDBOKEN. Lärarhandledningen kallas lärarhandbok för att betona vikten av den i lärarens dagliga praktiska och faktiska arbete. Innehållet i lärarhandboken är gediget med många handfasta tips och idéer på teman och aktiviteter, förslag på ämnesintegration och samverkan samt kopieringsunderlag.
LÄXBOKEN. I läxboken får föräldrarna en inblick i den fantasivärld som barnen kommer att vara uppfyllda av. Där finns också information till föräldrarna om hur de kan hjälpa och stimulera barnet att utveckla sin läs- och skrivförmåga.
VÄGGPLANSCHEN ÅK 1. I högläsningsboken får eleverna höra berättelsen. På väggplanschen får de studera interiören på Vov Hotell. På så sätt får eleverna inspiration och god förförståelse inför det fortsatta bokstavsarbetet.
CD MED ALFABETSSÅNGER. Till varje kapitel finns minst en sång som hör ihop med den gäst eller de gäster som besöker hotellet.
Läseböckerna - svårighetsnivåer
ÅK 1 Läsebok nivå 1: Kodknäckaren: versaler – ordbilder – bildstöd, ord med inlärda bokstäver
ÅK 1 Läsebok nivå 2: Kodknäckaren: versaler och gemener – ordbilder – bildstöd, ord med inlärda bokstäver
ÅK 1 Läsebok nivå 3: Träna läsflyt: ljudstridig stavning med bildstöd, mer text
ÅK 1 Läsebok nivå 4: Läsflyt: ljudstridig stavning, mycket text med lite längre och svårare ord
ÅK 2 Läsebok nivå 1: Enklare nivå som passar de elever som läst Vips nivå 1 och 2 i åk 1.
ÅK 2 Läsebok nivå 2: Svårare nivå som passar de elever som läst nivå 3 och 4 i åk 1.
Om författarna
Författare är Lena Hultgren, lågstadielärare. Lena fick Svenska Akademiens svensklärarpris år 2000 för att hon med sina texter stimulerar barns läsande. 2013 fick hon även SLFF:s läromedelspris Lärkan. Lena är också författare till Läsgåvan och KOD 45.
Illustratör till Vips är Sara Bergman.
Läs mer