av Peter Östman
Förlag | Liber AB |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Inbunden |
Utgiven | 2011-04-15 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 320 |
ISBN | 9789147103393 |
Kategori(er) |
Komvux |
För att skapa motivation och intresse för geografi ämnet står eleverna i centrum vid framtagningen av
Geografi , mer känt som Östmans Geografi. Läromedlet som ger dina elever en god grund att stå på i
sina ämnesstudier.
Läs mer
Utmärkande drag
- Geografiska upplevelser
- Inledande problematiseringar
- Tillgänglighet och tydlighet
- Stor mängd kartor, diagram och fotografier
Grundtema
Läromedlets grundtema är förhållandet mellan människan, resurserna och miljön samt den hållbara utvecklingen och dess möjligheter. Innehållet återspeglar det sammanhållna geografiämnet och betonar vikten av det geografiska perspektivet vid analys av omvärlden.
Geografi är ett upplevelseämne
Som geograf tar man ställning till platser, områden och miljöer. Samtidigt har vi alla ett förhållningssätt till den yttre miljön som till stor del styrs av våra egna preferenser. Ingressen till varje kapitel är därför tänkt att visa eleverna en verklighet de inte vanligtvis tar del av. Texten tar upp vad ämnesområdet handlar om och dess betydelse för oss människor såväl historiskt som nutid. Därefter följer ett konkret exempel med koppling till stoffurvalet.
Inledande problematiseringar
Vid inledningen av ett arbetsområde ställs en mängd frågor till kapitlet. Placeringen av uppgifterna leder till en delaktighet i undervisningen. Eleverna och lärarna kan tillsammans skapa en problematisering kring frågeställningarna som kan ge upphov till diskussion och nyfikenhet kring innehållet.
Eleverna i centrum
Vid valet av vad som ska tas upp i boken och på vilket sätt det ska tas upp är eleverna i centrum. Deras verklighet och vardag. Med utgångspunkt från ämnesplanerna vägleds därför författaren av två frågeställningar vid stoffurvalet: Kan detta vara av intresse för eleverna? Berör det eleverna?
Tillgänglighet och tydlighet
Ledordordet för språket i böckerna är tillgänglighet. Eleverna måste kunna tillgodogöra sig texten språkligt. Vävs för många aspekter in i ett textavsnitt riskerar texten att bli obegriplig genom att abstraktionsnivån ökar. Därför har författaren prioriterat ett urval av aspekter som han skriver lite längre om för öka tydligheten.
Kartor och illustrationer
Ett stort antal kartor, fotografier och diagram kompletterar texten och leder eleverna vidare.
Geografi Lärarhandledning
Den nya lärarhandledningen i geografi är en samling färdiga övningar som är knutna till det centrala innehållet i kurserna geografi 1 och 2. Kopplingen är tydlig mellan uppgifternas upplägg och innehållet i kunskapskraven.
Utmärkande drag
- Tydlig koppling till ämnesplanerna
- Uppgifterna är konstruerade utifrån kunskapskraven
- Stor variation på uppgifterna
Underlättar din vardag
Lärarhandledningen är tänkt att underlätta för dig som lärare att komponera dina kurser och lektioner utifrån ämnesplanen. Delar av innehållet kan användas inom ramen för en lektion, men materialet ger även underlag för arbetsuppgifter över längre perioder eller teman. Uppgifterna är konstruerade utifrån innehållet i kunskapskraven.
Koppling till ämnesplaner och kunskapskrav
Lärarhandledningen följer upplägget i läroboken Geografi 1 och 2. Varje kapitel i boken har därför ett eget avsnitt i lärarhandledningen. Avsnitten är i sin tur indelad i en lärardel och en elevdel. Lärardelen ger information om hur uppgifterna är kopplade till det centrala innehållet och kunskapskraven. Dessutom innehåller varje avsnitt en mängd användbara länkar till hemsidor som kan användas i undervisningen eller vid arbetet med fördjupningar och GIS-övningar.
Stor bredd på övningarna
Med hjälp av lärarhandledningen kan eleverna träna på lärobokens innehåll. Samtidigt övar de på att omsätta kunskaperna till erfarenheter utanför läroboken.
Instuderingsuppgifter erbjuder eleverna ett enkelt sätt att bekanta sig med lärobokstexten. Andra övningar ger eleverna möjlighet att både fördjupa sig i lärobokstexten och att genomföra större projekt kopplade till avsnittets innehåll.
Om författarna
”En lärobok måste alltid ha fokus på motivation och att väcka elevernas intresse. Detta är två oerhört viktiga redskap för kunskapsutveckling. Jag är beredd att gå så långt som att säga att om man inte lyckas med detta når man aldrig fram.”
Peter Östman, Filosofie doktor i geografi och läroboksförfattare för geografiutbildning vid universitet/högskola, gymnasieskola och grundskolans högstadium.
Mikael Gardestrand Bengtsson är författare till Lärarhandledningen till Geografi 1 och 2.
Recensioner
Texten, som är väl anpassad till dagens gymnasieelever både vad gäller innehåll och svårighetsgrad, är både intresseväckande och pedagogiskt väl genomtänkt. Jämfört med författarens tidigare läroböcker återfinns helt nyskrivna avsnitt, uppdateringar samt nya kartor och illustrationer. Det är en stor fördel att faktainnehåll till de båda kurserna Geografi 1 och Geografi 2, samlats i en gemensam lärobok. Det är lätt att hitta rätt i boken med hjälp av tydliga innehållsförteckningar och genomarbetat avslutande register.
Bengt Magnusson Björksten BTJ Häfteps 11114115
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
3
0
6
0
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.