Beskrivning
Lockar till spontanläsning!
Utgångspunkten för denna serie har varit att göra läroböcker som - förutom att de innehåller alla väsentliga kunskapsområden och perspektiv inom psykologiämnet - gör att eleverna läser den av eget intresse. Som ett komplement till de två kursböckerna finns en reportagebok som beskriver hur det är att leva med psykisk sjukdom. Psykologi för gymnasiet är framtagna för kurserna 1, 2a och 2b.
Läs mer
Utmärkande drag
- Tar upp personerna bakom teorierna
- Gör flexibelt arbetssätt möjligt
- Författaren ger personliga exempel
- Citat, fallbeskrivningar och reflektionsfrågor
Psykologi 1 och 2a
Precis som i många andra vetenskaper står olika teorier mot varandra inom psykologin. De är ofta färgade av det samhälle och den tid de växte fram i, men också av de enskilda psykologernas och forskarnas egna erfarenheter och livsomständigheter. Därför handlar boken Psykologi för gymnasiet inte bara om teorierna utan också om personerna bakom teorierna.
Författaren Nadja Ljunggren vill få läsaren att reflektera över sig själv och sitt liv utifrån de teorier som tas upp. Därför delar hon frikostigt med sig av egna exempel.
Psykologi för gymnasiet kan användas både i klassrumsundervisning och för självstudier. Innehåll och disposition gör att man kan välja att lägga upp undervisningen på olika sätt.
Läroboken är omfångsrik, rikt illustrerad och innehåller olika typer av texter; traditionell lärobokstext, citat, fallbeskrivningar, faktarutor och uppgifter - inte minst reflektionsfrågor. Varje kapitel inleds med en eller flera uppgifter.
Psykologi 2a och 2b
Hur påverkas vår koncentrationsförmåga, sömn och stressnivå av att vi kan kommunicera med andra människor dygnet runt? Vilket inflytande har de sociala medierna över vår självbild? Är våldsdamma datorspel farligt – vad säger forskarna? Varför leker egentligen barn? Vad händer i hjärnan när vi ”tycker om” en produkt? Hur ser forskarna idag på relationen mellan arv och miljö? Finns det psykologiska förklaringar till varför människor vill veta och förstå?
Författaren Nadja Ljunggren tar upp aktuella ämnen och resonerar kring dessa både utifrån etablerade teorier och ny forskning. Syfte är att läsaren ska få idéer kring hur man kan använda kunskaper inom psykologi för att förstå processer i samhället och inom sig själv.
Leva med psykisk sjukdom och funktionsnedsättning
Hur känns det att vara i en psykos? Vad är svårast med att ha en mamma som är alkoholist? Vilka fördomar möter människor med adhd och Aspergers syndrom? Vilken hjälp finns att få?
Leva med psykisk sjukdom och funktionsnedsättning är en reportagebok där läsaren får möta människor som lever med, eller är anhöriga till, personer med en psykisk sjukdom eller en neuropsykiatriskt funktionsnedsättning. Det handlar inte främst om symtom, diagnoser och behandlingsmetoder utan hur det är att leva med en psykisk sjukdom eller en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Med andra ord är fokuset på ett inifrånperspektiv.
Här finns också intervjuer med vårdpersonal och faktarutor om vanliga psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar samt behandlingsmetoder.
Boken fungerar utmärkt som komplement till kursböckerna Psykologi 1 och 2a och Psykologi 2a och 2b.
Om författarna
Nadja Ljungren är författare samt lärare i svenska och psykologi.
Läs mer