Beskrivning
En ny bok i geografi för åk 4-6 som innehåller allt eleverna behöver veta för att kunna utveckla geografiämnets förmågor och förstå vilka processer som skapar olika livsmiljöer på jordklotet - Hur ser det ut? Varför ser det ut som det gör? Och på vilka sätt kan livsmiljöer förändras? Läromedlet ger konkreta tips på hur klassen kan arbeta med fältstudier och digitala lärresurser i ämnet geografi. Helt i linje med den reviderade kursplanen i Lgr 11.
Läs mer
- Pedagogiska tankar
En bärande tanke med boken är att utifrån en konkret plats eller ett område beskriva vilka universella processer som formar landskapet. Det handlar om berggrund, landformer, jordmån, klimat och vegetation. Det handlar också om hur dessa processer påverkar oss människor - befolkningsfördelning, naturresurser, ekonomi, energi och miljö.
En annan tanke är att eleverna ska få möta yrkesgrupper som arbetar med geografi; t.ex. meteorologer, militärer, samhällsplanerare och folkhälsovetare. På så sätt konkretiseras ett ämne som många har en ganska vag föreställning om.
Boken om geografi är upplagd i fyra delar:
1 Geografiska metoder och arbetssätt
2 Sverige
3 Norden
4 Europa
I den första delen tar vi upp kartan och berättar hur man utför en geografisk undersökning.
I den andra delen tar vi eleverna genom landet Sverige. Vid några platser stannar vi till och förklarar hur processer har format landskapet. Det handlar om berggrunden, skogarna och slätterna, haven och kusterna samt resurser i norr.
I den tredje delen tittar vi närmare på Nordens länder och dess utmärkande drag. Här beskrivs också plattektonik.
Den fjärde delen handlar om länder och landskap i västra, östra och södra delen av Europa. Vi tittar närmare på olika sätt att jämföra länder och människors levnadsstandard med möjliga jämförelseverktyg bl.a. statistik. Här tar vi ett större grepp kring hållbar utveckling och beskriver ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.
– Komponenter
Webbapp – där eleverna tränar viktiga ord och begrepp utkommer ht 2017
Arbetsboken – geografiska undersökningar och fältstudier utkommer vt 2018
Lärarhandledningen – med tips på digitala lärresurser i ämnet geografi utkommer vt 2018
Digital intro – material till lärarens digitala genomgång utkommer vt 2018
- Upplägg
De flesta kapitel utgår från kartan och några centrala frågeställningar som kommer att besvaras i kapitlet. Avslutningsvis får eleverna möta en yrkesroll som arbetar med geografi samt besvara några frågor som sammanfattar kapitlet. Till varje kapitel finns centrala begrepp förklarade både i anslutning till texten och i en ordlista.
- Innehåll
GEOGRAFINS METODER OCH ARBETSSÄTT
1. Kartan
2. Geografiska undersökningar
SVERIGE
3. Sverige och människorna – vårt kulturlandskap
4. Det gröna landet – på urberget ligger slätter och skogar
5. Vädret i Sverige
6. Sveriges kuster och öar
7. Naturresurser i norr – vatten och berg
NORDEN
8. Nordens folk och landskap
9. Så blev Norden till
10. Nordens hav
11. Nordens klimat
12. Nordens naturresurser – olja, skog och miljö
EUROPA
13. Europa – att jämföra platser och länder
14. Västra Europa
15. Östra Europa
16. Södra Europa
Om författarna
Åsa Colliander Celik, årets geografilärare 2016 och känd föreläsare och bloggare på Pedagog Stockholm, förstelärare vid Mälarhöjdens skola, driver gruppen Nätverk för geografilärare på Facebook och styrelsemedlem med särskilt ansvar för sociala medier i Geografilärarnas Riksförening.
Johan Eriksson, årets punkare i skolvärlden 2016, känd föreläsare med mångårig erfarenhet av undervisning och utbildningsmaterial i SO för åk 4-9, driver bl.a. SO-johans SO-blogg, skapar lärresurser på Youtube och arbetar aktivt med IT-strategier i skolans värld.
Läs mer