Beskrivning
Boken belyser vårdvetenskaplig teori på ett både överskådligt och fördjupande sätt och tränger in i kärnan av vad hälsa är och vad vårdande handlar om.
Att ta hand om människor som behöver hjälp, råd och stöd för att behålla eller återta sin hälsa kräver djup kunskap och god omdömesförmåga. Teoretiska grunder för vårdande ger en beskrivning av och vägledning i hur sjuksköterskor och andra professioner inom hälso- och sjukvården kan tänka, känna och handla i ett vårdande yrke i utveckling. Boken belyser vårdvetenskaplig teori på ett både överskådligt och fördjupande sätt och tränger in i kärnan av vad hälsa är och vad vårdande handlar om. Författarna har sina vårdvetenskapliga utgångspunkter dels i livsvärldsteori, dels i en caritativ grundsyn - teorier som kompletterar varandra i djup och bredd. Gemensamt träder patientperspektivet och mötets betydelse för utveckling av hälsa fram. I den andra uppdaterade upplagan av boken har författarna låtit det hälsofrämjande perspektivet framträda tydligare.
Den här boken ingår i en serie om två titlar: del 1 Teoretiska grunder för vårdande och del 2 Praktiska grunder för omvårdnad.
Läs mer
Texterna utgör ett fundament för studier i omvårdnad och vårdvetenskap där aktuell vårdvetenskaplig forskning sammanfattas och där relevanta grundläggande begrepp presenteras. Fallbeskrivningar och situationsbeskrivningar illustrerar och levandegör de teoretiska begreppen, faktarutor och reflektionsfrågor finns för att underlätta lärandet och sökord samt referenser ger hjälp vid egen vidare fördjupning.
Teoretiska grunder för vårdande vänder sig i första hand till studerande på sjuksköterskeprogrammet, men lämpar sig också för andra professioner inom hälso- och sjukvården. Boken kan användas både på grund- och avancerad nivå.
Om författarna
Bokens huvudredaktörer är Maria Arman, docent i vårdvetenskap, universitetslektor vid Karolinska Institutet, Karin Dahlberg, professor i vårdvetenskap, senast vid Linnéuniversitetet i Växjö, och Margaretha Ekebergh, professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås.
Både huvudredaktörer och medförfattare till kapitlen är tongivande i aktuell nordisk vårdforskning.
Läs mer