Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Skolutveckling i teori och praktik | 1:a upplagan

Skolutveckling i teori och praktik | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2020
  • Författare: Åsa Hirsh (red.), Anette Olin (red.)
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
320
kr
Fint skick

Skickas från säljare inom 1-3 vardagar

Gabriel , Jönköping

Verifierad säljare

Toppsäljare

Skickar snabbt

Du sparar 263 kr (45%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
3 st i lager
Välj butik

Beskrivning

Skolutveckling kan förstås på olika sätt, men oavsett synsätt är målet att skapa en god och likvärdig skolgång för alla elever. Vägen dit går genom någon typ av styrning eller självstyrning, ofta kopplad till en systematisk process. För lärare och skolledare handlar det om att förändra och förbättra undervisning och övrig skolverksamhet så att förutsättningarna för barn och elever att lära och utvecklas i linje med styrdokumentens mål styrdokumenten blir så bra som möjligt. 
I den här boken problematiseras olika aspekter av skolutveckling, såsom kunskapsuppdraget kontra det demokratiska uppdraget, lärares involvering i didaktiskt utvecklingsarbete och forskningsmetodens plats i läraryrket. Kapitlen fokuserar på olika nivåer, allt från lärarna i klassrummet till skolchefen i kommunen, som på olika sätt är involverade i skolutveckling. Beskrivningarna från olika skolformer visar att det finns likheter, men också strukturella skillnader när det gäller hur arbetet tar form beroende på i vilket sammanhang det utvecklas. 


Skolutveckling i terori och praktik är indelad i tre delar som har olika fokus. Den första belyser skolutveckling teoretiskt, den andra beskriver hur skolutveckling sker i olika skolformer och den tredje ger praktiska exempel på olika sätt att arbeta med skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Boken riktar sig till lärarstudenter och rektorer på lärar- och rektorsutbildning, men också till verksamma lärare och rektorer som vill fördjupa eller bredda sina kunskaper om skolutveckling och hitta inspiration i sitt eget skolutvecklingsarbete.
Bokens redaktörer Åsa Hirsh och Anette Olin, båda docenter i pedagogik vid Göteborgs universitet. Övriga författare är forskare och praktiker från stora delar av landet.

Produktinformation

Kategori:
Okänd
Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Upplaga:
1
Utgiven:
2020-12-02
ISBN:
9789151102832
Sidantal:
368

Används bl.a. i följande kurser

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny