Beskrivning
Gör det jämställt bygger på ett Jämställdhetshjul som tagits fram för att skapa jämställdhet i praktiken. Boken tar upp några av de främsta orsakerna till att det fortfarande finns ojämställdhet och vänder på det för att skapa jämställdhet med praktiska förhållningssätt, verktyg och metoder. Boken är framför allt riktad till er som jobbar i förskola, skola f-6 och fritidshem, men kan även vara en stor hjälp till alla som möter barn privat eller i yrket.
Med illustrationer av Louise Winblad/Hej hej vardag
Sagt om boken. Personal från förskola, skola och fritidshem:
”Boken är fantastisk! Givande oavsett om man är nybörjare eller påläst inom ämnet.” – Pernilla Karlsson, Ullvi skola i Leksand
”En jättebra bok som inspirerar till fortsatt arbete med fördjupad kunskap kring jämställdhet i förskolan.” – Ann-Louise Kjellberg, Bitr. Rektor Förskoleområde Prästängen
”Ursäkta svordomen, men fan vilken bra bok! Jag vill att alla ska läsa den.”– Jenny Sandahl
”Boken ger fördjupad kunskap utifrån de riktlinjer kring jämställdhet, genus och sexualitet som vi ska arbeta med i skolan.” – Julia Wester
”Även om jag tyckte mig ha goda förkunskaper fick jag nya insikter.” – Gudridur Thorhallsdottir
Från förordet: Vi vill att den här boken ska användas praktiskt. Därför blir vi glada om ni använder den på det sätt som passar er bäst. Läs hela boken, eller välj olika delar att fokusera på eller prata med kollegorna om. Boken bygger på Jämställdhetshjulet som har fyra olika delar. Varje del innehåller förklaringar till varför det finns ojämställdhet och en praktisk del om hur vi istället kan skapa jämställdhet.
Det finns många illustrationer och citat som kan användas som diskussionsunderlag eller som case. Dessutom får ni gärna kopiera och använda sidorna som finns under rubrikerna ”Reflektera mera!”, ”Kartläggningar/ observationer” och ”Arbeta vidare”. Boken är framför allt riktad till alla som jobbar i förskola, skola f-6 och fritidshem, men kan även vara en stor hjälp till alla som möter barn privat eller i yrket. I boken skriver vi ordet barn för att beskriva både elever i skolan och barn i förskolan. På liknande sätt skriver vi förskola och skola och då räknar vi in fritidshemmet i skola. Det finns exempel från olika verksamheter i boken och det finns tips som fungerar för äldre barn och för yngre. Ni väljer det som passar just er.
Vår bok är skriven med ett normkritiskt perspektiv. Det innebär att vi vill synliggöra och problematisera normer istället för de som bryter mot dessa. Med ett normkritiskt perspektiv är det också viktigt att granska sina egna privilegier och hur en själv är med och förstärker normer. Det finns många sätt att arbeta med jämställdhet i förskolan, skolan och på fritidshemmet. I stort som smått. Oavsett hur arbetet planeras, organiseras, utförs och utvärderas finns det två saker som återkommer i forskning och styrdokument: kontinuitet och integrering. Jämställdhet ska alltså finnas med hela tiden och i alla delar av förskolans och skolans vardag. Vår stora förhoppning är att den här boken ska hjälpa er med det!
Författare: David Flato och Maria Hulth
Maria Hulth – Driver Jämställt
Maria Hulth är en av grundarna av Jämställt AB. Hon är expert på jämställdhet och normkritik och har stor erfarenhet av att arbeta med dessa frågor praktiken. Maria är utbildad genusvetare och etnolog. Sedan 2006 har Maria arbetat med utbildning av skolor, förskolor, företag, organisationer, kommuner och myndigheter kring jämställdhet och normkritik. Tidigare har Maria arbetet som jämställdhetsexpert på Lärarhögskolan i Stockholm och arbetat med breddad rekrytering på Stockholms universitet. Hon har skrivit rapporten Det osynliga regnbågsbarnet på förskolan för Stockholms stad och har exempelvis arbetat med metodmaterial åt Skolverket och Forum för levande historia. Maria är en väldigt efterfrågad föreläsare.
Kontakta Maria:
[email protected]
David Flato – Driver Jämställt
David Flato är en av grundarna av Jämställt AB. Han är expert på jämställdhet och normkritik och har stor erfarenhet av att arbeta med dessa frågor praktiken. David är från början legitimerad gymnasielärare med genusinriktning. Sedan 2006 har David arbetat med utbildning av skolor, förskolor, företag, organisationer, kommuner och myndigheter kring jämställdhet och normkritik. Tidigare har David varit med och skapat Sveriges första normkritiska gymnasieskola. Han har skrivit metodboken Motivera Mera! Möjligheternas pedagogik och har exempelvis arbetat med metodmaterial åt Skolverket och Forum för levande historia. David är en väldigt efterfrågad föreläsare.
Kontakta David:
[email protected]
Läs mer