Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
À la mode : Mode mellan konst, kultur och kommers | 1:a upplagan

À la mode : Mode mellan konst, kultur och kommers | 1:a upplagan

  • Danskt band, Svenska, 2016
  • Författare: Magdalena Petersson McIntyre, Carina Sjöholm, Cecilia Fredriksson, Ida De Wit Sandström, Karin Lövgren, Karin Salomonsson, Hanna Wittrock, Maria Carlgren, Philip Warkander, Agneta Helmius, Anne-Sofie Hjemdahl, Viveka Kjellmer, Maria Mackinney-Valentin, Marie Riegels Melchior, Karun Nordgård, Trine Brun Petersen, Else Skjold
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
180
kr
Fint skick

Skickas från säljare inom 1-3 vardagar

Linnea , Löberöd

Toppsäljare

Verifierad säljare

Du sparar 38 kr (17%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
2 st i lager
Välj butik

Beskrivning

Konsten att gestalta individualitet, samtid och sammanhang genom olika estetiska uttryck är idag en växande praktik som balanserar mellan olika former av kommersiella och konstnärliga fält. Sådana gestaltningspraktiker bildar tillsammans det fenomen som brukar kallas mode. På senare år har mode även blivit ett forum för vetande av olika slag. Inom akademin har mode etablerat sig som ett expanderande kunskapsområde och från politiskt håll finns förhoppningar om att design-, livsstils- och upplevelseindustrin ska kunna skapa stark tillväxt för samhällsekonomin. I Öresundsregionen talas det, som på många andra platser, allt oftare om betydelsen av kultur och kreativa näringar. Här finns bland annat Nordens största modevecka liksom det första kandidatprogrammet i modevetenskap. När design och mode har blivit viktiga nyckelord i samtiden och ett betydelsefullt regionalt drivmedel för tillväxt finns ett behov av att belysa och problematisera mode som konst, materialitet, kultur och arbete. I antologin À la mode samlas nordiska forskare från olika discipliner och med ett intresse för moderelaterade företeelser i historia och nutid. Med hjälp av nedslag i pälsindustrin, bland filmidoler från 1940-talet och hos den historiska gestalten "sprätthöken" ställs frågor kring hur modets marknad kan förstås som gränsöverskridande uttrycksform, gestaltningspraktik och tillväxtmotor. Genom exempel från modefotografer och butiksinnehavare, klädkonsumenter på nätet och professionella garderobsrensare, illustreras och analyseras fenomenet mode i relation till såväl historia som nutid. Texterna i boken visar nya dimensioner av villkoren för modets olika näringar och för dem som arbetar där ur bland annat antropologiska, etnologiska, idéhistoriska och tjänstevetenskapliga perspektiv.

Produktinformation

Kategori:
Okänd
Bandtyp:
Danskt band
Språk:
Svenska
Förlag:
Makadam förlag
Upplaga:
1
Utgiven:
2016-09-13
ISBN:
9789170612169
Sidantal:
340

Används bl.a. i följande kurser

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny