av Kieran Egan
Förlag | Bokförlaget Daidalos |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2005-05-25 |
Antal sidor | 388 |
ISBN | 9789171732132 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Det finns tre idéer som ständigt återkommer genom pedagogikens historia och som har turats om att äga företräde: att vi måste forma de unga efter de normer och konventioner som råder i samhället; att vi måste ge dem kunskaper som ser till att deras tänkande stämmer med vad som är verkligt och sant; och att vi måste stimulera utvecklingen av varje särskild elevs potential. Dessa idéer har idag förenats i vår dominerade syn på utbildning. Problemet är, menar Kieran Egan, att dessa i och för sig goda idéer är svåra att förena i en fungerande utbildningspraktik. Oftast är det en aspekt som dominerar och när dess begränsningar blir alltför uppenbara sker det en kantring till förmån för någon av de andra.Egan vill i stället lansera en utbildningssyn som baserar sig på ett antal förståelseformer som bestämmer inlärningens vad och hur hos det uppväxande barnet. Han skiljer mellan en mytisk, en romantisk, en filosofisk och en ironisk förståelseform och diskuterar ingående var och en av dem. Det är hans ambition att visa hur pedagogen genom en användning av adekvata kognitiva verktyg bättre kan svara på elevers behov och intressen.Kieran Egan är professor i pedagogik vid Simon Fraser University i Canada.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
2
1
3
3
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.