Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!
Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler | 2:a upplagan
- Häftad, Svenska, 2009
- Författare: Åsa Wedin, Kerstin Lundin
- Betyg:
Välj skick:
Skickas från säljare inom 1-3 vardagar
Verifierad säljare
Toppsäljare
Fler utgåvor
Beskrivning
Denna användbara lilla bok innehåller en mängd tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa. Den nya upplagan är reviderad och exemplen har uppdaterats. Boken ger bland annats svar på frågorna:
" Hur disponerar man texten i en utredning?
" Hur framhäver man det viktiga i texten?
" Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?
" Hur skriver men informativa rubriker?
" Hur binder man ihop texten?
" Hur formulerar men ett beslut så att mottagaren förstår det?
Författare till boken är språkkonsulterna Kerstin Lundin och Åsa Wedin. De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.
"Boken är en pärla i en djungel av mindre bra böcker på temat 'så skriver du bättre utredningar'. Den ger läsaren stor möjlighet att utveckla sitt skrivande i välfärden tjänst!"
(Robert Helsing, Tidskriften Socionomen nr 7/2007)
Produktinformation