Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieunder | 0:e upplagan

Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieunder | 0:e upplagan

  • Häftad, Svenska, 2015
  • Författare: Yvonne Hallesson
  • Betyg:
142
kr
Helt ny

Skickas inom 9-24 vardagar

Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
Välj butik

Beskrivning

Under senare år har elevers läsande uppmärksammats som ett problemområde. Den här avhandlingen undersöker hur textsamtal i gymnasieskolans historieundervisning kan stötta elevers läsande av ämnestexter. Såväl lärarledda som elevstyrda textsamtal analyseras. Genom innehållsanalyser av textrörlighet respektive kohesion mellan text och samtal synliggörs hur eleverna i samtalen rör sig mellan olika positioner i relation till källtexterna, och på vilka sätt textinnehåll uttrycks och hanteras. Vidare analyseras de lässtöttande strukturer som framträder. Dels analyseras kamrat- och lärarstöttning för att visa hur eleverna stöttar varandra i samtalen och vilka strategier lärarna använder för att stötta eleverna, dels i vilken mån textsamtal med olika uppläggning kan sägas stötta elevers textreception. Resultaten visar på utmärkande drag för textsamtal som fyller sitt didaktiska syfte, men även för samtal där eleverna inte förefaller klara mötet med ämnestexterna på förväntat sätt. Med utgångspunkt i resultaten diskuteras möjligheter och begränsningar för textsamtal som lässtöttande aktivitet.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Stockholm University
Upplaga:
0
Utgiven:
2015-06-22
ISBN:
9789176491386
Sidantal:
240

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny