Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Att manifestera sin kunskap : Ett systematiskt kvalitetsarbete om delaktighet och kunskapsutveckling på fyra förskolor i Velling | 0:e upplagan

Att manifestera sin kunskap : Ett systematiskt kvalitetsarbete om delaktighet och kunskapsutveckling på fyra förskolor i Velling | 0:e upplagan

  • Häftad, Svenska, 2019
  • Författare: Susanna Johansson, Frida Nilsson, Christina Svensson, Balli Lelinge, Kerstin Westerdahl, Manja Nykvist, Agneta Möller, Christina Karlmander, Anneli Thern, Sandra Åkesson, Viveca Ajerstam, Lena Ljunggren, Anna Wilander, Maria Lindeberg, Marie Stenberg, Monica Ekholm, Therese Granat, Anne Nemhed Wansland, Linda Pålsson Carlström, Ulf Becker
  • Betyg:
125
kr
Helt ny

Skickas inom 7-24 vardagar

Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
Välj butik

Beskrivning

Att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet, som är centralt i all utbildningsverksamhet, tar tid – vilket innebär att man måste få tid. Utbildningsförvaltningen i Vellinge kommun tolkar hög kvalité som tid, långsiktighet och tålamod. En fråga som många ställer sig är hur man kan involvera fler i det systematiska kvalitetsarbetet. Forskning har visat att de utvecklingsinsatser som professionerna själva gör eller tar fram utifrån de lokala behoven och förutsättningarna är de som ger de bästa och mest hållbar resultaten. Inom förskolorna i Vellinge kommun fanns ett behov av att hitta verktyg och processer för att samla in och analysera data i syfte att uppnå en högre systematik i förbättringsarbetet. År 2016 inledde en grupp förskollärare en processtödjarutbildning i samarbete med Regionalt utvecklingscentrum (RUC) på Malmö universitet. Utbildningssatsningen fick namnet: Vellinge förskola – Alla barns rätt till en likvärdig skola. Under tre år förkovrade sig förskollärarna i att identifiera utvecklingsområden, utföra förbättringsinsatser och att utvärdera dessa. Deras arbete har under det senaste tre åren inneburit att de på olika sätt arbetat med vetenskapliga och kollegiala professionella lärprocesser. Deras arbete har lett fram till den här antologin där de har manifesterat sin kunskap i fyra spännande kapitel. Att skriva en antologi som bygger på̊ verksamhetens utmaningar och behov är en process likt en bergochdalbana – just när man tror att man förstår allt måste man ta en paus, ta ett steg tillbaka och betrakta det man skrivit på ett nytt sätt. Det är både en kunskapsresa och en känslomässig resa. Antologin är även ett bidragit till det praktiknära verksamhetsutvecklande forskningsfältet.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Mötesplats Social Innovation vid Malmö Universitet
Upplaga:
0
Utgiven:
2019-09-17
ISBN:
9789178770113
Sidantal:
138

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny