Logga in
Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan - en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärar | 1:a upplagan

Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan - en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärar | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2023
  • Författare: Katarina Nilfyr
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
236
kr
Fint skick

Skickas nästa vardag

Du sparar 46 kr (16%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
1 st i lager
Välj butik

Beskrivning

Det övergripande syftet i denna avhandling är att, med stöd av interaktionsteorier och ett mikrosociologiskt perspektiv, bidra med kunskap om hur interaktionsmönster, social anpassning och emotioner framträder i interaktionen mellan förskollärare och barn i målorienterade dokumentationsaktiviteter på förskolan. Samtidigt som interaktion och relationsskapande processer framhålls som grundläggande i utbildningssammanhang, förs internationellt såväl som nationellt diskussioner gällande tidiga utbildningsinsatser och skolförberedande åtgärder. Således placeras min forskning i en samtida förskola där förskollärare och barn förväntas interagera på sätt som utvecklar relationer samtidigt som praktiken skall anpassas till de allt ökade akademiska förväntningarna. Genom empiriska exempel i tre delstudier, visas sårbarhet i interaktionen mellan förskollärare och barn och därmed också det oförutsägbara i målorienterade sammanhang. Studiernas resultat åskådliggör att ickeverbal interaktion – emotionsuttryck – har en betydande funktion i interaktion, social anpassning och för sociala band. Resultaten diskuteras bland annat utifrån de frågor som väcks gällande balansgången mellan att bedriva målorienterad utbildning och att följa barns intressen i förskolan.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Acta Universitatis Gothoburgensis
Upplaga:
1
Utgiven:
2023-02-03
ISBN:
9789179631192
Sidantal:
148

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny