Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : en demokratididaktisk studie | 0:e upplagan

Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : en demokratididaktisk studie | 0:e upplagan

  • Häftad, Svenska, 2016
  • Författare: Kristina Westlund
  • Betyg:
218
kr
Helt ny

Skickas inom 9-24 vardagar

Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
Välj butik

Beskrivning

I licentiatuppsatsen Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande undersöks vad arbetet med förskolebarns inflytande kan innebära i praktiken. Genom observationer på två förskoleavdelningar samt intervjuer med pedagogerna, besvaras frågor om vilket innehåll, vilka arbetsformer och vilka dilemman som kommer till uttryck i detta arbete. Frågeställningarna handlar även om hur arbetet kan förstås ur ett kritiskt relationellt perspektiv. Arbetet med barns inflytande rymmer en variation i såväl arbetsformer som innehåll, visar studien. Stor vikt läggs vid att barn ska få individuella möjligheter att välja och bestämma. Pedagogerna ställs inför dilemman som bland annat rör genus, individualism och rättvisa. När ett kritiskt relationellt demokratibegrepp används för att förstå pedagogernas arbete, utmanas den individualistiska tolkningen av inflytande som träder fram i resultaten. Begreppet samflytande förs in, vilket vidgar förståelsen av vad barns inflytande kan innebära. Pedagogernas arbete med förskolebarns inflytande visar sig ske i en ständig avvägning mellan frihet och styrning. Det kritiskt relationella perspektivet i studien bidrar till att problematisera detta spänningsfält.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Holmbergs i Malmö
Upplaga:
0
Utgiven:
2016-06-07
ISBN:
9789186295172
Sidantal:
206

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny