Beskrivning
Bok nummer två i vår nya serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen.John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande.Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar.Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola.Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas.John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet.Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser.John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks & Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«.Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag).
Läs mer