Förlag | Raster förlag |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Inbunden |
Utgiven | 2009-09-09 |
Antal sidor | 395 |
ISBN | 9789187215902 |
Kategori(er) |
Boken är nr 8 i Rasters serie med introduktioner till estetiska ämnen. Den här boken, som är en tvärvetenskaplig introduktion tillI modevetenskap, sträcker sig över traditionella ämnesgränser - men med en fast förankring i teman som mode, kläder, konsumtion, representation, kropp, identitet, makt och ekonomi. Här beskrivs ur olika perspektiv mode som kulturellt, socialt och ekonomiskt fenomen, både historiskt och i nutid, samt vilka mekanismer som styr våra val och hur kläder och accessoarer påverkar oss. Modevetenskap är ett helt nytt ämne i Sverige som ytterst bottnar i svenska modedesigners och modeföretags framgångar, inte minst internationellt. Boken, som till stor del fokuserar på svenska förhållanden, vänder sig till studenter och lärare inom området men också till en modeintresserad allmänhet. Bokens tretton författare är lärare och forskare inom humaniora, samhällsvetenskap och ekonomi vid olika akademiska discipliner. Redaktörer är Dirk Gindt, fil. dr i teatervetenskap, samt Louise Wallenberg, fil. dr i filmvetenskap. Båda är verksamma vid Centrum för modevetenskap vid Stockholms universitet. Utgivna titlar i introduktionsserien: Design - en introduktion av John Heskett. Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe. Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke. Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma. Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen. Fotografi - en introduktion av Steve Edwards. Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland. Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold. Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt & Louise Wallenberg. Kommande introduktionsböcker 2010: Svensk designhistoria - en introduktion av Lasse Brunnström.
Hittills har vi återanvänt
2
3
3
4
5
8
2
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.
Sök efter bokens streckkod/isbn.