Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
När kunden är kung - effekter av en transnationell ekonomi | 1:a upplagan

När kunden är kung - effekter av en transnationell ekonomi | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2008
  • Författare: Mats Lindqvist, Beatriz Lindqvist
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
141
kr

Skickas inom 2-3 vardagar

Du sparar 54 kr (28%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
10+ st i lager
Välj butik

Beskrivning

Människor lever idag i en verklighet där företag, kapital, varor, tjänster och arbetskraft flyter tämligen fritt över nationella gränser. Frihandelspolitik och avregleringar sägs skapa utveckling och befästa demokratiska värden. Men nyliberalismens inflytande innebär också en tilltagande kommersialisering av tillvaron. Sociala relationer formas allt mer enligt konsumismens principer, med säljare och köpare. Allt kan förses med ett pris även människors kroppar.I den här boken studeras Östersjöregionen som transnationellt landskap. Karlskrona, Visby och Stockholm är viktiga nedslagsplatser, liksom Gdansk och Riga på andra sidan Östersjön. Här finns människor som måste hantera de utmaningar som en allt mer globaliserad tillvaro kräver. Många industriarbetare fruktar dagligen att deras jobb ska försvinna till låglöneländer. Socialt utsatta tvingas ut i den informella ekonomin för att klara sin försörjning. Människor har ryckts upp från förutsägbarhet, stabila identiteter, kontinuitet och trygghet. Men mitt i denna nedrivning av gamla strukturer spirar försök att finna nya vägar.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Borea
Upplaga:
1
Utgiven:
2008-09-09
ISBN:
9789189140561
Sidantal:
279

Används bl.a. i följande kurser

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny