Beskrivning
Hur får man tvååringarna i förskolan att godvilligt turas om med
leksaksapan det vill säga, att känna sina egna behov och förstå
andras? Är kamratmedling alltid bra? Hur undviker man att strida med sina kollegor om vems kompetens som är störst?
Dessa frågor får du svar på i denna antologi.
De forskare och pedagoger som medverkar i Låt oss tvista igen! om konflikthantering i förskolan och skolan, är eniga om att konflikter, vare sig de uppstår i förskolan, i fritidshemmet, i skolan eller i arbetslaget, kan få goda lösningar. Konstruktivt hanterade
motsättningar kan utmynna i utveckling.
Men det går inte utan vidare. Det duger inte, att som lärarutbildningen hittills gjort, lämna över till lärarna själva att
fundera ut hur tvister ska lösas.
Därför har vi samlat aktuell teoretisk och praktisk kunskap om hur konflikter kan förebyggas och hanteras.
Några av bokens reportage och vetenskapliga artiklar är tidigare publicerade i Pedagogiska magasinets tema Konflikt, passion och kollision från 2008, andra är helt nyskrivna.
Antologin vänder sig till yrkesverksamma förskollärare,
frtitidspedagoger, lärare, lärarstuderande, lärarutbildare och alla
andra som vill bli bättre på att hantera konflikter.
I antologin medverkar:
Ylva Elvin-Nowak, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult
Synöve Faldalen, pedagog
Gunilla Granath, journalist och forskare i pedagogik
Ilse Hakvoort, universitetslektor i pedagogik
Ingela Kolfjord, rättssociolog och docent i socialt arbete
Katta Nordenfalk, journalist
Mimmi Palm, journalist
Sven Rosell, journalist
Heléne Thomsson, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult
Robert Thornberg, universitetslektor i pedagogik
Christina Thors, journalist
Innehåll:
Förord
Medverkande
Våga vara i det obehagliga/Gunilla Granath
Bara bråk? Bygg en pyramid!/Ilse Hakvoort
Barn medlar på barns språk/Christina Thors
Vem löser bråket skolan eller polisen?/Ingela Kolfjord
... och alla krig var slut/Mimmi Palm
Människors mål kan var oförenligt utan att de själva är det/Synøve
Faldalen
Grunden till fred läggs i förskolan /Sven Rosell
Vilken fostransstil har jag som lärare?/Robert Thornberg
Nattvarden och karikatyren läraren som gillade konflikter/Mimmi Palm
En spegel av barnens känslor Sonja i soffan /Mimmi Palm
Vad spännande att det blev så knasigt/Christina Thors
Ska du låta dig tystas?/Ylva Elvin-Nowak&Heléne Thomsson
Se människan/Katta Nordenfalk
Redaktör: Mimmi Palm
I boken finns ett tiotal illustrationer på verk av Antohy Gormley,
samt foto av Nattvarden, Ecco Homo av Elisabeth Ohlson Wallin.
Läs mer