Beskrivning
"Från motstånd till möjlighet att leda förändringsarbete i förskola och skola"Förväntningarna på kvalitetshöjning och resultatförbättring i förskola och skola är höga. Att leda en verksamhet i förändring är därmed en viktig uppgift för varje skolledare, oavsett om skolreformer eller eget kvalitetsarbete ligger bakom insatserna. Men hur gör man för att verkligen lyckas med ett förändringsarbete? Hur skapar man en förändringsbenägen kultur bland medarbetarna? Från motstånd till möjlighet presenterar praktiska tillvägagångssätt baserade på aktuell forskning, intervjuer med skolledare samt förändringsmodeller som anpassats för förskola och skola. Modellerna utgår bland annat från lösningsfokuserat ledarskap, där motstånd ses som en naturlig del i förändringsarbetet och kan vändas till nya möjligheter. Boken riktar sig till skolledare, ledningsgrupper, arbetslagsledare och medarbetare som på annat sätt deltar i ledningsarbetet i förskola och skola. Peter Fowelin är organisationskonsult med en bakgrund som so-lärare, projektledare och chef. Han är också författare och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor, bland annat i tidningen Chef & Ledarskap.INNEHÅLL:FörordKapitel 1 | Förändring och lärandeAtt skapa delaktighetSystemtänkandeOrganisatoriskt lärandeHållbart ledarskapFörbättringsarbetets faserOlika rolltyperFörväntningar på ledarskapet»Basen för personalen är en bra arbetsmiljö alla ska känna sig sedda« Kapitel 2 | Konsten att lyckas förändraDu är nyckeln men inte ensamFrågor till dig självMotivation, energi och kraftVad är en kraftfull ledare?Varför misslyckas förändringsprojekt?Hur ser medarbetarna på förändring?Motstånd är inget hinderKonsten att vända på arbetsklimatet»Som ledare måste man vara sig själv, något annat fungerar inte«Kapitel 3 | Förändringsarbetets plattformEtt bygge i åtta stegSkrida till handlingKontroll och icke-kontrollFyra förändringsfall»Det gäller att hela tiden se till att alla är delaktiga«Kapitel 4 | Att organisera för förändringKarismatiskt vs hållbart ledarskapDistribuerat ledarskapLedningsteam och entreprenörskapLedningsgruppens arbeteRollfördelning mellan skolledning och organisationDet distribuerade ledarskapets olika nivåer»Det går inte att sköta allt själv mitt ansvar är mer övergripande«Kapitel 5 | Från vision till verklighetMedarbetarnas rollImplementeringsfasen: Konflikt och motståndSe vägen som leder framåtAtt bygga på den önskade framtidenArbeta med de »gröna« människornaAnvänd det som redan finnsUtgå från möjligheternaDen lösningsfokuserade verktygslådanBeteendeanalytisk organisationsutveckling»Det är härligt att få bidra till att människor växer«Kapitel 6 | Utvecklas som ledareNär vardagsproblemen hopar sigAutentiskt ledarskapVerktyg för hållbart och autentiskt ledarskapKonsten att få andra att utvecklas»En vision är meningslös om inte alla ställer upp på den«Kapitel 7 | AvslutningTa ut riktningen mot den lärande organisationenDen inre kompassenLitteratur
Läs mer