Beskrivning
Det här är en bok om reflektionens betydelse för lärande och utveckling.
Den handlar om hur du kan utveckla ett förhållningssätt i undervisningen så att eleverna blir mer delaktiga, samtidigt som dina egna möjligheter att vara en medveten och reflekterande lärare förstärks.
Ulla Wiklund beskriver två metoder att använda som verktyg för att utveckla ett nytt arbetssätt i klassrummet, och du får möta flera lärare som prövat metoderna. Genom deras beskrivningar av sin egen utveckling, och elevers egna ord om sitt lärande, får du inblickar i bokens huvudtema: att reflektera mera.
Boken vänder sig främst till lärare i förskoleklass och grundskola, men kan användas i alla grupper som behöver omfatta och utveckla ny kunskap.
Ulla Wiklund är rytmiklärare, forskare samt skolutvecklare inom pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Hon har tidigare skrivit bland annat Den lydiga kreativiteten och Kulturen knackar på skolans dörr (på annat förlag).
Innehåll:
Intro
Reflektion i vardagen
Röd tråd i läroplanen
Intervju: Hon följer läroplanen i stället för läroböckerna (av Annika Claesdotter)
Fröken, jag är klar nu, vad ska jag göra sen?
Det demokratiska klassrummet
Intervju: Elevnära arbete med talutrymme (av Annika Claesdotter)
Känner du igen en process när du ser den?
Föra tanken vidare ett reflekterande arbetssätt
Den lärande kabarén
Praktik och praxis
Intervju: Alla barn ska känna att de behövs i skolan (av Annika Claesdotter)
Intervju: »Det blir på riktigt« (av Annika Claesdotter)
Framtidskompetens och bedömning
Portföljen som verktyg
Det farliga skapandet
Coda
Litteratur
Bilaga 1 Elevens portfölj
Bilaga 2 Lärarens portfölj
Bilaga 3 Sammanställning av portföljen
Mullrande, bullrande, virvlande, brusande vågor
Foto och illustrationer
Redaktör Annika Claesdotter
Omslag och illustrationer i boken är målade höstterminen 2011 av elever i årskurs 2 i Svedjeskolan i Luleå. Boken innehåller också fotografier av Erik Holmstedt och Jan E Svensson.
Läs mer