Förlag | Lärarförbundets förlag |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2015-01-22 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 144 |
ISBN | 9789198176230 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Är förskoleklassen en bro mellan förskola och skola? Eller en isolerad ö för sexåringar? För barnen innebär den två övergångar mellan olika skolformer på mindre än ett år. Hur hanterar man det som pedagog? Hur skapas bra övergångar? Och vilken information får lämnas över mellan de olika lärargrupperna?
Möt pedagoger och skolledare, forskare, psykologer och jurister som diskuterar och berättar om villkor och förutsättningar i förskoleklassens verksamhet.
Perspektiv på övergångar vänder sig till alla som arbetar i förskola, förskoleklass och de tidiga åren i skolan samt till skolledare och lärarstudenter.
Bokens författare Helene Lumholdt är journalist och har bevakat utbildningsfrågor i många år.
Innehåll
Inledning
Att möta något nytt
De viktiga relationerna
Gemensam arena för pedagoger
Möte i gränslandet
På besök i skolan
Forskning om övergångar
Att utgå från vad barn vet och kan
Tre parter i samtal
Den svåra sekretessen
Vad är det som gäller?
Att skapa riktlinjer tillsammans
Hur tidigt är tidigt?
Att särskilja barn
Ritualer och passageriter
Litteratur
Hittills har vi återanvänt
2
3
2
9
6
7
5
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.
Sök efter bokens streckkod/isbn.