Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Läs mer här!

Logga in
Bildens retorik : i journalistiken | 1:a upplagan

Bildens retorik : i journalistiken | 1:a upplagan

  • Kartonnage, Svenska, 2013
  • Författare: Henrik Olinder, Birgitte Mral
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
323
kr
Fint skick

Skickas inom 2-3 vardagar

Du sparar 68 kr (17%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
10+ st i lager
Välj butik

Beskrivning

Retorik brukar definieras som ”konsten att övertyga”. Kanske tänker man i första hand på retorik som ord och talekonst, men bilden är ett av retorikens mest kraftfulla redskap. De gamla grekerna, Aristoteles och hans efterföljare, hade förstås lite svårt att visa power point-presentationer, så de använde i stället bilder i form av metaforer, målande berättelser och konkreta exempel när de ville engagera, väcka känslor och bilda opinion.

Dagens kommunikatörer och retoriker hämmas inte av några tekniska begränsningar, och bilden har blivit allt viktigare i all kommunikation. Ett fotografi går ofta rakt på känslorna och förmedlar (vad åskådaren tror är) sanningen. Bilder har dessutom ofta förmågan att sätta sig i minnet - det man minns från en händelse eller en tidsperiod är ofta relaterat till nyhetsbilder.

Temat för den här boken är bildjournalistikens retoriska sida: sambandet mellan bild, journalistik och retorik. Här visas hur bildjournalistiken kan användas för att styra våra uppfattningar - speciellt vid kriser och konflikter - och få oss att ta ställning och gå till handling. Bokens målsättning är att ge grundläggande kunskaper och öka medvetenheten om bilders budskap, deras eventuella effekter och hur de kan analyseras med hjälp av retoriken.

Produktinformation

Bandtyp:
Kartonnage
Språk:
Svenska
Upplaga:
1
Utgiven:
2013-06-06
ISBN:
9789113023038
Sidantal:
135

Används bl.a. i följande kurser

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny