Beskrivning
Idag lockas allt fler elever av att läsa spanska. El Sur steg 4 är ett läromedel i spanska för gymnasie- och vuxenutbildningen. Boken är skriven för elever på elevers villkor.
El Sur steg 4 är en allt-i-ett bokför gymnasie- och vuxenutbidlningen.En snabb progression och ett modernt ungdomsperspektiv är utgångspunkten i El Sur steg 3. Boken vill främst få eleverna att börja prata spanska och därför är kommunikation och interaktion genomgående. Texterna reflekterar och utgår från elevernas verklighet och vi får följa ungdomar i både Spanien och Latinamerika.
El Sur steg 4 uppfyller målen i kursplanen enligt europeisk språkstandard och fungerar dessutom utmärkt i heterogena grupper med elever med olika förkunskaper från grundskolan.
Bokens fokus är Spanien, men eleverna får även reflektera över levnadssätt, kulturtraditioner och samhällsförhållanden i de olika spansktalande länderna.
Varje kapitel börjar med en lätt introduktion där lärare och elever direkt börjar arbeta med ett kommunikativt moment. Alla kapitel innehåller tre texter som är indelade i a, b och c med tillhörande övningar och grammatik efter varje delmoment. Träning av de fyra färdigheterna lyssna, tala, läsa och skriva tillgodoses i varje kapitel. Alla övningar och grammatikgenomgångar presenteras tydligt och strukturerat. Läraren har här möjlighet att individualisera undervisningen och kan på så sätt tillgodose elever med olika förutsättningar. Som avslutning blickar vi ut i olika spansktalande länder och får följa ungdomar som berättar om just sitt land.
El Sur steg 4 passar dig som:
• söker ett läromedel med mycket och snabb kommunikation både verbalt och skriftligt
• söker engagerande texter som utgår från elevens verklighet och får dem att kommunicera
• som utgår från Europarådets riktlinjer (B1- B2)
• söker ett läromedel där produktion och interaktion är i centrum
Författare till El Sur steg 4 är Marcelo Cea och Fernando López Serrano. Marcelo Cea är gymnasielärare i svenska och spanska på Malmö Borgarskolan. Han arbetar även på Malmö Högskola där han undervisar i spansk grammatik. Fernando López Serrano är gymnasielärare i spanska och klassiska språk. Han är också en av initiativtagarna till Spåkolympiaden.
Läs mer