Förlag | Gleerups Utbildning |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2017-05-17 |
Upplaga | 4 |
Fler upplagor | 2009/1, 2011/2, 2013/3, 2020/5 |
Antal sidor | 208 |
ISBN | 9789140696564 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
I den här boken ges ett särskilt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att eleverna i skolan ges möjlighet att lära sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visas hur bedömningen kan stötta elevernas lärande på ett effektivt sätt. Boken försöker bland annat svara på följande frågor:
Budskapet i Lärande bedömning är viktigare och mer aktuellt än någonsin. Trots att ”bedömning för lärande” fått starkt fäste i Sverige, används formativ bedömning i stor utsträckning för att höja elevernas resultat på prov, snarare än som ett redskap för en allsidig kunskapsutveckling, eller för att stödja elevernas ansvar för det egna lärandet. Ofta saknas ett formativt förhållningssätt och skolans långsiktiga mål har i flera sammanhang ersatts med ett fokus på provresultat.
I fjärde upplagan av Lärande bedömning är bokens unika bidrag ännu tydligare: Hur formativ bedömning kan stödja såväl elevernas allsidiga kunskapsutveckling som deras ansvar för det egna lärandet.
Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Hittills har vi återanvänt
2
3
3
0
1
6
3
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.
Sök efter bokens streckkod/isbn.