av Lars Wolf
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 1997-03-01 |
Fler upplagor | 2004/2 |
ISBN | 9789144002415 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Den här boken består av två delar. I den första finns en beskrivning av lyrikens roll i skolan under årens lopp, en samling argument för varför man ska läsa och skriva lyrik och ett avsnitt om sambandet mellan lyrik och elevers språkutveckling. Till den här delen hör även en presentation av lärares attityder till lyrik samt några exempel på klassrumsforskning med lyrikanknytning.
Den andra och mer omfattande delen innehåller allmänna metodiska reflektioner kring lyrikarbetet i skolan, synpunkter på högläsning av lyrik och framför allt en lång rad förslag till hur man kan skriva lyrik.
Boken är avsedd som kurslitteratur i olika lärarutbildningar. Den vänder sig också till aktiva lärare, som vill dela sina elevers glädje, när dessa som diktare finner det exakta ordet och den oslagbara formuleringen eller ser vad ingen annan ser, t.ex. en blå tussilago.
Hittills har vi återanvänt
2
3
3
4
5
0
7
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.
Sök efter bokens streckkod/isbn.