av Gunilla Molloy, Lotta Bergman, Stefan Lundström och Eva Hultin
Förlag | Liber AB |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2009-08-26 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 192 |
ISBN | 9789147093366 |
Kategori(er) |
Språk & ordböcker ↳ Svenska |
I boken möter du fyra forskares perspektiv på elevers litteraturläsning och skrivutveckling. Här diskuteras svenskämnets djupare mening, litteraturens värde och de grundläggande frågorna om varför lärare och elever ska läsa tillsammans och hur de läser. Genom att analysera grundläggande mönster i växelspelet mellan lärare, elever och stoff visar författarna hur val av innehåll och undervisningsstrategi skapar olika förutsättningar för elevernas meningsskapande och för deras språk- och kunskapsutveckling.
Läs mer
Författarna problematiserar de didaktiska beslut och val som lärare gör för att försöka förstå de maktförhållanden som påverkar lärandet. De analyserar de motståndsstrategier som utspelar sig när försöken till meningsskapande handlingar inte når fram till eleverna.
Boken vänder sig till lärarstuderande, verksamma lärare och till lärarutbildare.
Om författarna
Författarna Lotta Bergman, Eva Hultin, Gunilla Molloy och Stefan Lundström är forskare i pedagogik och svenska med didaktisk inriktning. De har många års erfarenhet som svensklärare på högstadiet och gymnasiet.
Hittills har vi återanvänt
2
3
3
2
1
6
2
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.
Sök efter bokens streckkod/isbn.