Beskrivning
Att skilja ut företaget och dess produkter eller tjänster från mängden, på ett sätt som inte enkelt kan kopieras av konkurrenterna, är en utmaning. Bland annat den internationella bästsäljaren Blue OceanStrategy har gett övergripande strategier för att nå dit. Men hur går man till väga i praktiken? Det visar den här boken - steg för steg.Läs merDen tekniska utvecklingen och globaliseringen gör det allt lättare att kopiera produkter och tjänster, och kunderna blir allt mer välinformerade. Nästan all verksamhet hamnar därför förr eller senare i hård konkurrens där produkter och tjänster blir standardiserade - och utbytbara. Följden blir att företagen tvingas konkurrera främst eller enbart med priset - företagen blir sårbarare och lönsamheten sjunker. I Utan konkurrens presenteras en strukturerad och lättillgänglig metod för att styra en verksamhet bort från slagfältet för standardprodukter. Metodens åtta steg skapar samtidigt en användbar struktur för hur ledningsgrupper kan arbeta vid större förändringar. En bok som gör din verksamhet unik!"Plantes och Finfrock fångar på ett lysande sätt kärnan i hur man systematiskt får ett företag att konkurrera effektivt genom att skapa en differentierad fördel, en fördel som skiljer företaget från mängden."- Greg W. Marshall, PhD, professor i marknadsföring och strategi vid Rollins College, Crummer Graduate School of Business"Utan konkurrens ger konkreta och användbara steg och principer som alla ledningsgrupper borde följa för att undvika prisdriven konkurrens och för att utveckla en särskiljande position på marknaden."- Nick Meriggioloi, ordförande i Oscar Mayer, en division inom Kraft FoodsOm författarnaMary Kay Plantes är ekonom utbildad på MIT och grundare av managementkonsultföretaget Plantes i USA. Hon har verkat som konsult i över 25 år med både mindre och större verksamheter inom en rad olika branscher. Hon är också utbildare, universitetsföreläsare och skriver regelbundet artiklar om affärsstrategier.Robert D. Finfrock äger och leder byggföretaget Finfrock i USA. I samarbete med Mary Kay Plantes förändrade han sitt företag för att bryta sig ur den intensiva priskonkurrensen i sin bransch. Resultatet blev dramatiskt ökade intäkter och vinster.Översättning: Karin AshingRecensioner"Boken går igenom steg för steg vad och hur man bör göra för att komma dit. Det är ett mycket omfattande handlingsprogram som genomförs för att kunna komma från standardproduktförsäljning till ett mer strategiskt förhållningssätt där man kommer närmare kunder. Författarna är övertygade om att man måste följa detta program för att lyckas. Deras erfarenheter är intressanta även om det inte är något nytt i deras reflektioner."- BTJ Häfte 12114225 Håkan Behrendtz
Läs mer