Search

Marknader | 1:a upplagan

av Patrik Aspers

Köp begagnad bok

Köp ny bok

  • Ej i lager

Fakta

Förlag Liber AB
Språk Svenska
Bandtyp Häftad
Utgiven 2013-04-12
Upplaga 1
Antal sidor 236
ISBN 9789147098651
Kategori(er) Ekonomi & management
Lägg i varukorgen

Används bl a i följande kurser

Beskrivning

Böckerna i serien Att organisera marknader bygger på studier av hur organisering av marknader går till, vem som får inflytande och vilka idéer som blir styrande. Böckerna ger underlag för en fördjupad diskussion om hur marknader fungerar och vilka problem och lösningar de kan ge upphov till.

Läs mer
Marknader står i centrum för kapitalistiska ekonomier världen över, och de är också centrala i den offentliga debatten. Denna bok för samman befintlig kunskap om marknader inom flera discipliner – sociologi, ekonomi och antropologi – och undersöker systematiskt de olika former av marknader vi möter i vår vardag.
Författaren inleder med att definiera vad en marknad egentligen är, vilket gör det möjligt att analysera marknadens olika beståndsdelar, dess förutsättningar och konsekvenser. Ett viktigt tema i boken är att en lång rad marknader är inbäddade i varandra och i det sociala livet i stort. Aspers diskuterar hur marknader ingår i ett sammanhang av andra former av ekonomisk samordning, såsom nätverk och organisation, och visar att många marknader är resultatet av organisering. Genom att kombinera teori med praktiska exempel ger boken en fördjupad förståelse av hur olika marknader fungerar; hur de uppkommer och vilken roll de har spelat i ett historiskt perspektiv.
Marknader erbjuder viktig läsning för studenter och andra som vill förstå marknader och deras komplexa roll i det sociala livet.

Om författarna
Patrik Aspers är professor i sociologi vid Uppsala universitet och forskare vid Score (Stockholm centre for organizational research).

Recensioner
”Patrik Aspers, professor i sociologi vid Uppsala universitet, har tidigare skrivit om bl.a. konfektions- och modemarknaden. I denna bok hämtas exempel från dessa och andra ekonomiska marknader för att belysa hur marknader uppkommer och organiseras av företag, stater, branschorganisationer och frivilligorganisationer. Med insikter från sociologi, antropologi, företags- och nationalekonomi diskuterar och analyserar författaren marknadsteorier och -ideologier, olika marknadsformer och hur de griper in i varandra och är inbäddade i större sociala system. Boken ger en kvalificerad överblick över marknadsorganisering, skriven för universitetsundervisning och en intresserad allmänhet. Det finns ett antal pedagogiska figurer som illustrerar framställningen.” BTJ häfte 13113167 Lektör Kent Lindkvist
Läs mer

Passa på att köpa kontorsmaterial

,

Hittills har vi återanvänt

 2 

 3 

 3 

 2 

 8 

 8 

 5 

böcker.

Trustpilot

Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.

Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.

Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.

Passa på att köpa kontorsmaterial

Visa allt kontorsmaterial 👉
Söker...
Stäng