Förlag | Liber AB |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2017-01-04 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 160 |
ISBN | 9789147112180 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Har det någon betydelse om lekrummet är planerat med ändamålsenligt eller neutralt material? Om hallen är placerad på neder- eller övervåning, innanför eller utanför en avdelning? Och vad sker när hallen får fungera som ett möjlighetsutrymme för lek?
I boken beskrivs på vilket sätt, och varför den fysiska miljöns erbjudanden i samspel med barn och pedagoger kan skapa antingen möjligheter eller begränsningar för barns lek, kreativitet och förhandlingar.
Läs mer
Författaren har tillbringat mycket tid, och filmat flera situationer - både lek och "vardag", i olika förskolor. Dessa observationer, tillsammans med teoretiska resonemang och pedagogernas erfarenheter ligger till grund för författarens analyser om vad som egentligen händer i det subtila samspelet mellan barn, rum och pedagoger i förskoleverksamheten.
Rum, barn och pedagoger vänder sig till blivande förskollärare, men även till redan yrkesverksamma förskollärare med intresse för att fördjupa förståelsen för fysiska rum i förskoleverksamheten.
Om författarna
Sofia Eriksson Bergström är förskollärare och fil. dr i pedagogik. Hon disputerade vid Umeå universitet 2013 och arbetar nu som lektor vid Mittuniversitet.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
5
7
8
6
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.