Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori | 2:a upplagan

Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori | 2:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2014
  • Författare: Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Carlsson Asplund
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
261
kr

Skickas från säljare inom 1-3 vardagar

Tilda , Hässleholm

Verifierad säljare

Toppsäljare

Du sparar 217 kr (45%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
10+ st i lager
Välj butik

Beskrivning

I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.

Läs mer
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.

Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Liber AB
Upplaga:
2
Utgiven:
2014-09-05
ISBN:
9789147114597
Sidantal:
256

Används bl.a. i följande kurser

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny