Beskrivning
Läs mer
Varför har det skett en förskjutning från ett patogent till ett salutogent synsätt på hälsa?
Det är en av frågeställningarna som besvaras i boken med att innebörden i ”hälsa” speglas utifrån olika perspektiv och utifrån barnets, den unges, och vuxnas/äldres perspektiv. Under temat ”Då och nu” visas på den historiska utvecklingen fram till idag av bland annat begreppet hälsa, friskvård och hälsorelaterade levnadsvanor. Ett genomgående perspektiv i den beskrivande och diskuterande texten är yrkesrollen som hälsoinspiratör och pedagog med uppgift att förebygga ohälsa. Innehållet tydliggörs med fallbeskrivningar som ibland analyseras, andra gånger utgör de underlag för uppgifter att lösa. Uppgifterna i övrigt är av såväl repeterande som reflekterande och fördjupande karaktär. Vissa uppgifter är anpassade för sökning av material med syftet att vara uppdaterad inom ämnesområdet samt för att kunna arbeta utifrån en evidensbaserad praktik. Boken är framtagen för gymnasiekursen hälsopedagogik.
Ur innehållet
Hälsa och pedagogik
1. Salutogent förhållningssät
2. Hälsa
3. Hälsopedagogiskt förhållningssät
Kommunikation, interaktion och samarbete
4. Interaktion och kommunikation
5. ”Mötet” och samarbete
Hälsa och levnadsvanor
6. Hur mäts hälsa?
7. Psykisk, social och kulturell hälsa
8. Kriser och krishantering
Barn, äldre och personer med funktionsnedsättning
9. Barn och unga
10. Äldres hälsa
11. Hälsa och funktionsnedsättning
Folkhälsoarbete, arbete och fritid
12. Folkhälsoarbete
13. Arbete och fritid
Om författarna
Rune Johansson är chef inom habilitering. Han har lång erfarenhet inom rehabilitering och habilitering, akutsjukvård och kommunal verksamhet.
Lars Skärgren är pedagog och har arbetat som rektor och utbildningschef inom vuxenutbildning. Han har även arbetat med handledning inom socialtjänst och med personalfortbildningar.
Läs mer