Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!
Livet i Mattelandet Arbetsbok Förskoleklass | 1:a upplagan
- Häftad, Svenska, 2017
- Författare: Cecilia Palm
- Betyg:
175
kr
Skickas inom 4-7 vardagar
Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
$event.detail.name === 'store-selector' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'store-selector' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'store-selector'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'store-selector'
});
}
});"
class="h-full"
>
Beskrivning
Läromedlet baseras på UR:s TV-serie Livet i Mattelandet. Tanken är att först titta på ett TV-avsnitt innan arbetet med Lärarbokens aktiviteter och Arbetsbokens uppgifter introduceras. Livet i Mattelandet tar fasta på forskning och Lgr11.
Läs mer
Komponenter
Arbetsboken F-Klass innehåller övningar som följer de teman som tas upp i UR:s TV-serie Livet i Mattelandet.
Lärarboken innehåller tips på aktiviteter både för skolan och fritidshemmet.
Digital intro har laborationer och samtalsbilder som hjälper pedagogen att introducera uppgifterna i Arbetsboken.
Webbappen har övningar som ger eleverna möjlighet att repetera bl.a. matematiska begrepp.
Innehåll
Livet i Mattelandet innehåller bl.a. antalsuppfattning, talraden, forma siffror och lösa enkla problemlösningsuppgifter som uppmuntrar eleverna till att utvecka förmågan att samtala, lyssna, diskutera och resonera tillsammans utifrån samtalsbilder. Lärarbokens övningar, lekar och spel inspirerar till att träna ord och begrepp samt turtagning och socialt samspel både i klassrummet och i utemiljön.
Arbetsgång förskoleklass
1 – TV
För förskoleklass startar äventyret i Mattelandet med att eleverna tittar på ett TV-avsnitt i UR:s serie Livet i Mattelandet.
2 – Lärarbok
Här finns tips på hur du kan kartlägga elevernas förkunskaper och utvärdera deras framsteg, introducera Arbetsbokens uppgifter samt aktiviteter för klassrummet, skolgården och skogen.
3 – Digital intro
Läraren har genomgång med de gemensamma övningarna i det Digitala introt som är kopplade till TV- avsnitten och Arbetsbokens 12 kapitel. Eleverna tränar under lärarens ledning på bl.a. talraden, begreppsförståelse, antalsuppfattning samt förmågan att samtala, lyssna, diskutera, resonera och lösa öppna problemlösningsuppgifter med stöd av samtalsbilder.
4 – Arbetsbok
Arbetsboken innehåller övningar där eleverna får träna på att forma siffror, träna antalsuppfattning och lösa öppna problemlösningsuppgifter tillsammans utifrån samtalsbilder.
5 – Webbapp
Webbappens övningar som finns på Liber.se ger eleverna möjlighet att träna vidare. Här kan eleverna arbeta självständigt eller i par på en digital enhet eller gemensamt med läraren på en interaktiv tavla.
Problemlösning enligt ”3 part lesson”
Metoden ”3 part lesson” kommer ursprungligen från USA men används i stor utsträckning i Kanada. Metoden består av tre delar och används vid problemlösningsuppgifter i matematik.
Del 1 - Komma igång med problemet
Hjälp eleverna att mentalt sätta sig in i problemet.
Lärandemål – Eleverna ska få veta vad de ska träna sig på.
Kartläggning av förkunskaper - Vad kan eleverna om ämnet som problemet handlar om?
Samtalsbild – läs, samtala och diskutera problemet.
Del 2 – Introducera och arbeta med problemet
Lösa problemet - Eleverna arbetar i par eller i grupp och har tillgång till lämpligt laborativt material som läraren har introducerat.
Stötta och samtala med eleverna - Läraren går runt och ställer frågor som hjälper eleverna vidare till en lösning. Läraren uppmuntrar eleverna att hitta fler möjliga lösningar på problemet.
Del 3 – Redovisa och befästa problemet
Låt eleverna titta på varandras lösningar, redovisa, berätta och förklara vilka strategier som de har använt och hur de har tänkt? Ha gärna en ”Math congress” där eleverna får titta på en lösning och försöka förstå vilken strategi gruppen som redovisar har använt. Ge eleverna möjlighet att diskutera i par och resonera kring vilken strategi som har används. Det är viktigt att lyssna aktivt och intresserat både på de bra lösningarna och de som inte är så bra.
Om författarna
Cecilia Palm är författare till Arbetsboken och Lärarboken för Livet i Mattelandet för F-klass och åk 1. Cecilia är utbildad matematiklärare och arbetar som förstelärare. Hon är medförfattare till serien Piratmatte och till Tummen upp! Matte kartläggning åk 4 och åk 5. Cecilia utnämndes till årets pedagog i Vellinge kommun 2012.
Läs mer
Komponenter
Arbetsboken F-Klass innehåller övningar som följer de teman som tas upp i UR:s TV-serie Livet i Mattelandet.
Lärarboken innehåller tips på aktiviteter både för skolan och fritidshemmet.
Digital intro har laborationer och samtalsbilder som hjälper pedagogen att introducera uppgifterna i Arbetsboken.
Webbappen har övningar som ger eleverna möjlighet att repetera bl.a. matematiska begrepp.
Innehåll
Livet i Mattelandet innehåller bl.a. antalsuppfattning, talraden, forma siffror och lösa enkla problemlösningsuppgifter som uppmuntrar eleverna till att utvecka förmågan att samtala, lyssna, diskutera och resonera tillsammans utifrån samtalsbilder. Lärarbokens övningar, lekar och spel inspirerar till att träna ord och begrepp samt turtagning och socialt samspel både i klassrummet och i utemiljön.
Arbetsgång förskoleklass
1 – TV
För förskoleklass startar äventyret i Mattelandet med att eleverna tittar på ett TV-avsnitt i UR:s serie Livet i Mattelandet.
2 – Lärarbok
Här finns tips på hur du kan kartlägga elevernas förkunskaper och utvärdera deras framsteg, introducera Arbetsbokens uppgifter samt aktiviteter för klassrummet, skolgården och skogen.
3 – Digital intro
Läraren har genomgång med de gemensamma övningarna i det Digitala introt som är kopplade till TV- avsnitten och Arbetsbokens 12 kapitel. Eleverna tränar under lärarens ledning på bl.a. talraden, begreppsförståelse, antalsuppfattning samt förmågan att samtala, lyssna, diskutera, resonera och lösa öppna problemlösningsuppgifter med stöd av samtalsbilder.
4 – Arbetsbok
Arbetsboken innehåller övningar där eleverna får träna på att forma siffror, träna antalsuppfattning och lösa öppna problemlösningsuppgifter tillsammans utifrån samtalsbilder.
5 – Webbapp
Webbappens övningar som finns på Liber.se ger eleverna möjlighet att träna vidare. Här kan eleverna arbeta självständigt eller i par på en digital enhet eller gemensamt med läraren på en interaktiv tavla.
Problemlösning enligt ”3 part lesson”
Metoden ”3 part lesson” kommer ursprungligen från USA men används i stor utsträckning i Kanada. Metoden består av tre delar och används vid problemlösningsuppgifter i matematik.
Del 1 - Komma igång med problemet
Hjälp eleverna att mentalt sätta sig in i problemet.
Lärandemål – Eleverna ska få veta vad de ska träna sig på.
Kartläggning av förkunskaper - Vad kan eleverna om ämnet som problemet handlar om?
Samtalsbild – läs, samtala och diskutera problemet.
Del 2 – Introducera och arbeta med problemet
Lösa problemet - Eleverna arbetar i par eller i grupp och har tillgång till lämpligt laborativt material som läraren har introducerat.
Stötta och samtala med eleverna - Läraren går runt och ställer frågor som hjälper eleverna vidare till en lösning. Läraren uppmuntrar eleverna att hitta fler möjliga lösningar på problemet.
Del 3 – Redovisa och befästa problemet
Låt eleverna titta på varandras lösningar, redovisa, berätta och förklara vilka strategier som de har använt och hur de har tänkt? Ha gärna en ”Math congress” där eleverna får titta på en lösning och försöka förstå vilken strategi gruppen som redovisar har använt. Ge eleverna möjlighet att diskutera i par och resonera kring vilken strategi som har används. Det är viktigt att lyssna aktivt och intresserat både på de bra lösningarna och de som inte är så bra.
Om författarna
Cecilia Palm är författare till Arbetsboken och Lärarboken för Livet i Mattelandet för F-klass och åk 1. Cecilia är utbildad matematiklärare och arbetar som förstelärare. Hon är medförfattare till serien Piratmatte och till Tummen upp! Matte kartläggning åk 4 och åk 5. Cecilia utnämndes till årets pedagog i Vellinge kommun 2012.
Produktinformation
Kategori:
Matematik & statistik
Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Liber AB
Upplaga:
1
Utgiven:
2017-05-18
ISBN:
9789147124206
Sidantal:
72
$event.detail.name === 'primary-menu' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'primary-menu' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'primary-menu'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'primary-menu'
});
}
});"
class="h-full"
>
$event.detail.name === 'mobile-search' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'mobile-search' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'mobile-search'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'mobile-search'
});
}
});"
class="h-full"
>
$event.detail.name === 'mini-cart' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'mini-cart' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'mini-cart'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'mini-cart'
});
}
});"
class="h-full"
>
$event.detail.name === 'add-to-cart' ? isOpen = true : ''"
@close-drawer.window="() => $event.detail.name === 'add-to-cart' ? isOpen = false : ''"
@keydown.escape.window="isOpen = false"
x-init="$watch('isOpen', value => {
if (value) {
$refs.dialog.showModal();
document.body.style.overflow = 'hidden';
//emit onDrawerOpen event
$dispatch('drawer-opened', {
name: 'add-to-cart'
});
} else {
setTimeout(() => {
$refs.dialog.showModal();
$refs.dialog.close();
}, 300);
document.body.style.overflow = '';
$dispatch('drawer-closed', {
name: 'add-to-cart'
});
}
});"
class="h-full"
>