Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Matematik Livet i Mattelandet Grundbok A | 1:a upplagan

Matematik Livet i Mattelandet Grundbok A | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2018
  • Författare: Cecilia Palm, Ulrika Lindh
  • Betyg:
219
kr
Helt ny

Skickas inom 9-16 vardagar

Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
Välj butik

Beskrivning

Räkna med TV
Livet i Mattelandet använder avsnitten i UR:s populära TV-serie som inspiration och förförståelse inför arbetet i materialet, som nu finns för F-klass och åk 1. Läromedlet följer TV-avsnittens olika arbetsområden och miljöer i en strukturerad arbetsgång. Sätt ihop en inspirerande lektion med TV, gemensamma övningar och genomgångar i Lärarwebbens digitala intro innan arbetet i elevböckerna påbörjas. Öva sedan mer i webbappen. En perfekt mix för att motivera alla elever att lyckas i matematik.

Läs mer
Innehåll och pedagogiska tankar F-klass
Livet i Mattelandet tar fasta på forskning och den reviderade Läroplanen för förskoleklass och fritidshem. I materialet presenteras enkla och öppna problemlösningsuppgifter, som uppmuntrar eleverna till att utveckla förmågorna att samtala, lyssna, fråga, diskutera och resonera tillsammans utifrån samtalsbilder. Steg för steg introduceras problemet för eleverna enligt metoden "3 part lesson". Först går du igenom förutsättningarna, sedan introducera och arbeta med problemet och som avslutning en strategidiskussion ihop med klassen. Lärarbokens aktiviteter, lekar och spel inspirerar till att träna ord och begrepp samt turtagning och socialt samspel både i klassrummet och i utemiljön.
Komponenter F-klass
Arbetsbok
Arbetsbokens 12 kapitel följer de teman som UR:s 12 TV-program för åk F-1 tar upp.
Lärarbok
Lärarboken innehåller aktiviteter både för skola och fritidshem.
Lärarwebb med Digital intro
I Lärarwebben finns alla delar samlat. Arbetsbokens sidor finns för digital visning och genomgång, Lärarbokens information och vägledning samt kopieringsunderlag finns lättillgängligt. Det finns även digitala laborationer och samtalsbilder som tydliggör olika matematiska moment inför arbetet i Arbetsböckerna. Länk till Webbappen och till UR:s TV-avsnitt för att snabbt kunna ta fram programmet för visning.
Webbapp
Webbappen har övningar som ger eleverna möjlighet att repetera och träna mera.
Arbetsgång F-klass
1. För förskoleklass startar äventyret i Mattelandet med att eleverna tittar på ett TV-avsnitt.
2. Lärarboken erbjuder tips på hur läraren kan kartlägga elevernas förkunskaper och utvärdera deras framsteg på ett enkelt och lustfullt sätt. Den har inspirerande aktiviteter för klassrummet, skolgården och skogen som förbereder eleverna för arbetet i Arbetsboken. Det finns tydlig vägledning, steg för steg, utifrån metoden "3 part lesson" hur problemlösningsuppgifterna kan introduceras.
3. Lärarwebben med Digital intro har illustrerade laborationer och matematikverktyg som underlättar för läraren att ha genomgång. De gemensamma övningarna tränar elevernas begreppsförståelse, antalsuppfattning samt förmågorna att samtala, lyssna, diskutera, resonera och lösa öppna problemlösningsuppgifter med stöd av samtalsbilder.
4. Arbetsboken innehåller inspirerande övningar där eleverna får träna på att forma siffror, träna antalsuppfattning, göra spännande matematikuppdrag och lösa öppna problemlösningsuppgifter tillsammans utifrån samtalsbilder.
5. Webbappen finns på www.liber.se och ger eleverna möjlighet att träna vidare. Här kan eleverna arbeta självständigt eller i par på en digital enhet eller gemensamt med läraren på en interaktiv tavla.
Innehåll och pedagogiska tankar åk 1
Livet i Mattelandet tar fasta på forskning och kunskapskraven i Lgr 11. I varje kapitel tydliggörs lärandemålen för att ge eleverna möjlighet att reflektera kring sitt eget lärande och på så sätt vara delaktig i sin kunskapsutveckling och veta vad de kan och behöver träna mer på.
Undervisningen i matematik bör enligt forskning byggas upp kring gemensamma genomgångar där elever och lärare tillsammans diskuterar matematik. Då får eleverna på ett naturligt sätt in begreppsträning och förståelse för att problem kan lösas på olika sätt. Därför finns det många samtalsbilder och öppna problemlösningsuppgifter som ska diskuteras och arbetas med gemensamt för att ge eleverna möjlighet att prata matematik samt upptäcka olika matematiska strategier. Som stöd till läraren vid arbetet med öppna problemlösningsuppgifter presenteras problemen i Lärarboken enligt modellen ”3 part lesson” som är en effektiv och lättarbetad metod för att lära eleverna lösa och redovisa enkla problem.
Läromedlet gör det möjlighet att inkludera Numicons konkreta och laborativt arbetssätt för att förtydliga den grundläggande matematiken. På så sätt låter vi eleverna möta matematiken med alla sinnen. För mer information om det världsberömda laborativa materialet Numicon se www.liber.se
Komponenter åk 1
Livet i Mattelandet åk 1 består av två Grundböcker och två Lärarböcker med ett tillhörande Digitalt intro och Webbapp. Alla delar finns samlade i en digital Lärarwebb som underlättar lärarens planering och undervisningssituation.
Grundbok A
Kapitel 1-6, tänkt för ht i åk 1. Varje kapitel i Grundboken följer de arbetsområden som UR:s TV-avsnitt av Livet i Mattelandet tar upp. Kapitel 1-6 är alltså kopplade till TV-avsnitt 1-6.
Lärarbok A
Information och vägledning samt kopieringsunderlag inför arbetet i kapitel 1-6 i Grundbok A.
Grundbok B
Kapitel 7-12, tänkt för vt i åk 1. Varje kapitel i Grundboken följer de arbetsområden som UR:s TV-avsnitt av Livet i Mattelandet tar upp. Kapitel 7-12 är alltså kopplade till TV-avsnitt 7-12
Lärarbok B
Information och vägledning samt kopieringsunderlag inför arbetet i kapitel 7-12 i Grundbok B.
Lärarwebb med Digital intro
I Lärarwebben finns alla delar samlade. Grundböckernas sidor finns för digital visning och genomgång, Lärarbokens information och vägledning samt kopieringsunderlag finns lättillgängliga. Det finns även digitala laborationer som tydliggör olika matematiska moment inför arbetet i Grundböckerna. Länk till Webbappen och till UR:s TV-avsnitt för att snabbt kunna ta fram programmet för visning.
Webbapp
Webbappen följer Grundböckernas 12 kapitel. Här finns övningar för att träna mer och repetera.
Upplägg åk 1
I varje kapitel finns
- tydliga lärandemål som är kopplade till kunskapskraven i Lgr 11.
- samtalsbilder från Mattelandets olika miljöer där uppgiften övar elevernas begreppsförståelse och förmågor som
att samtala, förklara och diskutera.
- uppgifter som övar eleverna på att skriva siffror samt upptäcka och se olika representationer för talen.
- flera uppgifter som efter hand ökar i svårighetsgrad, det ger eleverna en chans att arbeta på sin nivå och
känna att de kan och lyckas.
- aktiviteter som tränar kommunikation och resonemang. Aktiviteterna är paruppgifter som eleverna kan göra och återvända till allteftersom de blir klara med andra uppgifter.
- öppna problemlösningsuppgifter med tillhörande samtalsbilder som kan presenteras enligt modellen ”3 part
lesson” som är en effektiv och lättarbetad metod att lära eleverna lösa och redovisa enkla problem.
- problemlösning med olika påståenden som eleverna först får fundera enskilt, sedan i par och därefter tillsammans
med klassen för att komma fram till vilket svar som stämmer.
- diagnoser som knyter ihop lärandemålen med uppgifterna som ger eleverna möjlighet att reflektera kring sitt eget
lärande och utvärdera sina kunskaper.
Arbetsgång åk 1
1. Inled varje kapitel med att titta gemensamt på ett TV- avsnitt i UR:s serie Livet i Mattelandet. Om eleverna har sett på programmen tidigare kan ni titta på dem igen, det finns alltid nya moment att upptäcka och belysa lite extra.
2. I Lärarboken finns tips på hur läraren kan kartlägga elevernas kunskaper och framsteg samt hur läraren introducerar uppgifterna i Grundboken. Det finns också olika aktiviteter som hjälper eleverna att repetera och befästa kunskaper i matematik.
3. Lärarwebben underlättar för läraren att introducera Grundbokens uppgifter samt repetera och tydliggöra kritiska moment och uppgifter på en interaktiv tavla eller projektor. Här tränar eleverna under lärarens ledning förmågan att samtala, lyssna, diskutera, resonera och lösa öppna problemlösningsuppgifter med stöd av bilder.
4. Grundbokens alla kapitel inleds med lärandemål och begrepp som kan belysas vid varje lektionstillfälle. De hjälper eleverna att förstå vad de ska lära sig och varför samt hur de ska göra för att träna in och befästa kunskap. Flera moment i Grundboken har många övningsuppgifter som efter hand ökar i svårighetsgrad. Det innebär att alla elever börjar arbeta med samma uppgift efter genomgång, men därefter kan läraren individanpassa antalet uppgifter och svårighet till varje elev.
5. Webbappen som finns på www.liber.se ger eleverna möjlighet att träna mera. Här kan eleverna arbeta självständigt eller i par på en digital enhet eller gemensamt med lärare på en interaktiv tavla.
Problemlösning enligt "3 part lesson"
Metoden "3 part lesson" kommer ursprungligen från USA men används i stor utsträckning i Kanada. Metoden består av tre delar och används vid problemlösningsuppgifter i matematik.
Del 1: Komma igång med problemet
Tanken är att först få eleverna att mentalt sätta sig in i problemet och förbereda dem på ämnet som problemet handlar om. Tydliga och enkla lärandemål hjälper eleverna förstå vad de ska träna och tänka på under tiden de arbetar med problemet. När eleverna har mer erfarenhet av problemlösning kan man även diskutera vilka strategier och metoder som användes vid förra tillfället de arbetade med problemlösning.
Del 2: Introducera och arbeta med problemet
Introducera samtalsbilden och samtala kring den. Läs sedan uppgiften gemensamt och diskutera vad uppgiften handlar om. Låt sedan eleverna lösa problemet genom att arbeta i par eller i grupp och ha tillgång till lämpligt laborativt material som läraren har introducerat. Stötta och samtala med eleverna under tiden de arbetar med problemet. Läraren går runt och ställer frågor som hjälper eleverna vidare till en lösning. Läraren uppmuntrar eleverna att hitta fler möjliga lösningar på problemet.
Del 3: Redovisa och befästa problemet
Låt eleverna titta på varandras lösningar. Ge eleverna möjlighet att redovisa, berätta och förklara vilka strategier som de har använt och hur de har tänkt. Ha gärna en "Math congress" där eleverna får titta på en lösning och försöka förstå vilken strategi gruppen som redovisar har använt. Ge eleverna möjlighet att diskutera i par och resonera kring vilken strategi som har använts. Det är viktigt att lyssna aktivt och intresserat på alla lösningar.

Om författarna
Cecilia Palm är legitimerad matematiklärare 1-7 och är förstelärare på Framtidskompassen i V.Ingelstad. Cecilia är även författare till serien Piratmatte A-F och Tummen upp åk 4 och åk 5. Cecilia utnämndes till årets pedagog i Vellinge kommun 2012.
Ulrika Lindh är legitimerad matematiklärare 1-7 och är förstelärare på Vasaskolan i Kalmar, arbetar som utvecklingslärare för Kalmar kommun och är handledare för matematiklyftet. Hon har sedan 2015 varit ambassadör för Numicon, det vill säga utbildad i Numicon av Louise Pennington från Oxfords universitet, England.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Liber AB
Upplaga:
1
Utgiven:
2018-05-18
ISBN:
9789147124824
Sidantal:
140

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny